به گزارش اکوایران داده‌های گمرک چین در روز هشتم ماه اوت منتشر شد و نشان داد که واردات در ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲.۴ درصد کاهش داشته است، این در حالی بود که نظرسنجی رویترز پیش‌بینی افت 5 درصدی را برای این داده داشت. در همین زمان میزان صادرات چین نیز افتی 14.5 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشت، این در حالی بود که میزان صادرات چین در ماه ژوئن در بازه سالانه کاهشی 12.4 درصدی را به ثبت رسانده بود و نظرسنجی رویترز نیز پیش‌بینی افت 12.5 درصدی را برای میزان افت واردات چین داشتند.

به این ترتیب باید اذعان کرد که سرعت کاهش صادرات چین در این زمان حتی سریع‌تر از افت آن در زمان آغاز همه‌گیری کرونا در دنیا در اوایل سال 2020  بود. در عین حال میزان کاهش واردات چین در ژوئیه به کمترین رقم پس از ژانویه سال 2020 و همزمان با تعطیلی سراسری به دلیل شیوع کرونا رسید.

تقاضای ضعیف؛ کالاها را ارزان کرد

تحلیلگران می‌گویند ضعف در ارزش واردات نشان دهنده تقاضای ضعیف است، این موضوع به کاهش نرخ کالاها می‌انجامد.

جولیان ایوانز پریچارد، رئیس بخش اقتصاد چین در کپیتال اکونومیکس، می‌گوید: بررسی معیارهای سفارش‌های صادراتی چین، وضعیت بدتری را نسبت به داده‌های گمرک منعکس می‌کند. درواقع تقاضای خارجی برای کالاهای چینی بیش از ارقام گمرک تحت فشار کاهشی قرار دارد.

در این شرایط بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا همچنان در معرض بروز رکود در نیمه دوم سال 2023 هستند، این موضوع می‌تواند وضعیت صادرات چین را دشوارتر نیز کند.

در این شرایط ارزش یوآن به پایین ترین حد ظرف سه هفته اخیر رسید. در پی انتشار داده‌های ضعیف از وضعیت تجارت چین، سهام‌های آسیایی و دلار استرالیا و نیوزلند که به عنوان شاخصی برای رشد چین تلقی می‌شوند، قرمزپوش شده و کاهش را به ثبت رساندند.  

عقبگرد واردات، نشان از تقاضای ضعیف داخلی

با کاهش تقاضا در داخل و خارج چین، اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی با سرعتی ضعیف رشد کرد و رهبران ارشد را بر آن داشت تا قول حمایت بیشتر از اقتصاد را بدهند. با این وجود تحلیلگران در حال بازبینی در پیش‌بینی‌های خود در خصوص رشد اقتصادی چین در سال جاری هستند و کاهش برآوردهای قبلی هستند.

ارزش صادرات چین در نیمه اول امسال نسبت به دوره مشابه در سال 2022 کاهشی 5 درصدی داشت. این در حالی بود که میزان ارسال محموله‌های صادراتی چین در 3 ماهه ابتدایی امسال رشدی 8 درصدی و میزان ارسال محموله‌ها در 3 ماهه دوم سال افزایشی 10 درصدی داشت. این موضوع نتیجه کاهش نرخ‌ کالاها در دنیا در این سال بود.

ژو تیانچن، اقتصاددان ارشد در واحد اطلاعات اکونومیست توضیح داد که احتمالا میزان واردات کالا به چین در وضعیت به مراتب نامطلوب‌تری نسبت به کاهش ارزش واردات قرار دارد. اقتصاددانان عوامل تغییر نرخ کالاها بر میزان واردات چینی را درک نکرده‌اند. به عنوان مثال، در ماه ژوئیه چین نفت بیشتری وارد می‌کند اما با قیمت‌های پایین‌تر، در نتیجه حجم نفت خام در ماه ژوئیه افزایش دارد، اما ارزش واردات کاهش یافته است. منطق مشابهی برای سایر محصولات نظیر غلات و دانه‌های سویا وجود دارد.

میزان ورود محموله‌های نفت خام به چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان در ژوئیه رشدی 17 درصدی نسبت به دوره مشابه در سال قبل داشت. اما میزان آن نسبت به ماه ژوئن 18.8 درصد کاهش یافت و به کمترین میزان نرخ روزانه پس از ژانویه رسید.

بررسی‌ داده‌های تجارت چین نشان می‌دهد که میزان کالاهای چینی به مقصد ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین مقصد صادرات کالاهای چینی کاهشی 23.1 درصدی نسبت به سال قبل داشته است. در عین حال میزان صادرات چین به اتحادیه اروپا نیز افتی 20.6 درصدی داشت. افزایش تنش‌های دیپلماتیک بر سر فناوری تراشه و ریسک زدایی از چین افزایش یافته و این موضوع در کاهش حجم تبادل تجاری با چین تاثیر منفی برجای گذاشته است.

در عین حال صادرات کره جنوبی به چین که شاخص اصلی تقاضای چین برای کالاهای جهانی است، در ماه ژوئیه نسبت به سال گذشته 25.1 درصد کاهش یافت که این رقم شدیدترین کاهش در سه ماه گذشته بود.

در این شرایط پکن به دنبال راه‌هایی برای تقویت مصرف داخلی بدون کاهش بیش از حد سیاست‌های پولی است تا مبادا این تصمیم به خروج سرمایه از این کشور به دلیل تضعیف ارزش یوآن منجر شود.

برنامه‌ریز دولتی چین هفته گذشته اعلام کرد که محرک‌های اقتصادی جدید در راه است. اما فعلا داده‌های اقتصادی چین سیگنال کاهشی موثری برای بازارهای کالایی دنیا به همراه داشته و فعالان بازار به دنبال انتشار آمار جدید از بازارها هستند.