به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته با رشد 14 هزار و 800 واحدی خود را بالاتر از میانگین متحرک 55 روزه تثبیت کرد تا برای اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه این اتفاق سرشار از نشانه‌ها خوب و امیدوار کننده باشد. اما همچنان ارزش معاملات بی رمق و کم جان است. کل ارز معاملاتی بازار اوراق بهادار تهران در روز سه‌شنبه هفته گذشته که به‌عنوان آخرین روز کاری محسوب می‌شد حوالی 8 هزار و 700 میلیارد تومان ثبت شده است.

 نماد شرکت پتروشیمی جم به همراه نماد فارس و ایران‌خودرو جز تأثیر گذاران مثبت شاخص در آخرین روز کاری هفته گذشته بودند. اما مهم‌ترین خبر بازار سرمایه در هفته گذشته این بوده است که نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس کالا قرار گرفت.

در همین خصوص هم مجید کریمی، مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی وزارت اقتصاد به صدا و سیما اعلام کرده است که سیاست تثبیت نرخ ارز ٢٨۵٠٠ تومانی طی یکسال گذشته معادل ٢ میلیارد دلار به سود دلالان و به زیان تولیدکنندگان و دولت تمام شد. حال که دولت تصمیم به اصلاح و حذف رانت گرفته، صدای عده ای که با شعار سفره مردم از این رانت‌های کلان بهره می‌برند، بلند شده است.

سیاوش وکیلی نیز در مصاحبه با سنا عنوان داشته که تصمیم شفاف و جدید ارزی بانک مرکزی و ابلاغ آن به وزارت نفت محاسبات ریالی قیمت کالاها از ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ارز مبادله ای تغییر می‌یابد که می‌توان این خبر را خبری مثبت و خوش برای صنایع، تولیدکنندگان و اقتصاد کشور و خبری بد برای رانت جویان دانست.

 همچنین انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی و انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت به عنوان سه انجمن بزرگ کشور امروز چهاردهم شهریور ماه در نامه‌ای به حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، اقدام جدید ارزی دولت را تصمیمی شجاعانه، عاقلانه و در راستای منافع ملّی کشور عنوان کردند.

حالا همه انتظارها برای روز شنبه است تا با این موضوعات آیا باز هم بازار در روند فرسایشی خود خواهند ماند؟ البته که خیلی از اهالی بازار سرمایه معتقد هستند که بازار روند صعودی خود را چند روزی شروع کرده است و این موضوع در دو هفته پایانی تابستان 1402 متفاوت‌تر رقم خواهد خورد.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 شاخص کل بورس تهران در انتهای تیر ماه و همچنین در انتهای مردادماه سال جاری دو بار به محدوده 1 میلیون 947 هزار واحدی رسید. این در حالی است که تکنیکالیست‌ها معتقد بودند که شاخص کل صرفاً از منظر تکنیکالی 5 موج اصلاحی خود را تمام کرده است و باید به دنبال نشانه‌های برای برگشت شاخص باشیم که این تغییر مسیر، از نزولی به صعودی با یک روند فرسایشی شدید همراه شده.

 و با توجه به برخورد شاخص به محدوده 1 میلیون و 947 هزار واحدی (در دو فاصله زمانی) نشان از وقوع یک الگوی کلاسیک در این محدوده است الگوی که به نام دوقلوی کف شناخته می‌شود با بررسی اندیکاتور RSI در این محدوده نیز شاهد وقوع واگرایی در کف هستیم همچنین تکمیل این الگو خود نشانه‌ای برای تأیید آن است (چرا که الگوهای کلاسیک تاز مانی که تایید نشوند مورد اعتبار قرار نمی‌گیرند.)

 از طرفی خط روند صعودی حمایت خوبی برای شاخص کل محسوب شد و واکنش خوب شاخص به این سطح حمایتی و همچنین برگشت قیمت به بالای میانگین 55 روزه نشانه‌هایی از تغییر جهت شاخص کل برای روزهای آینده است. البته خیلی از تکنیکالیست‌ها معتقد هستند که روند صعودی چند روزی است که شروع شده است.

 انتظاری که برای بازار وجود دارد این است که با توجه به خبر تغییر نرخ تسعیر ارز محصولات ارائه شده در بورس کالا بازار دو هفته پایانی تابستان 1402 را به خوبی پشت سر بگذار و کمی جبران افت‌ها اخیر باشد. تا با تصمیمات درست مسئولان اقتصادی نگاه به بازار سرمایه کمی بهتر شود .

 

کل