به گزارش اکوایران فلزات جهانی در هفته منتهی به روز جمعه 20 اکتبر از سکه افتادند به‌نحوی که مس تا کف کانال قیمتی 5 ماهه عقب نشست؛ آلومینیوم در کف نرخ 2 ماهه معامله شد و بازده ماهانه سایر فلزات اساسی نظیر قلع، سرب، روی و نیکل نیز منفی، در این شرایط بازده سنگ‌آهن و فولاد نیز در بازه ماهانه منفی شد. این عقب‌نشینی قیمتی در حالی در بازار رقم خورد که سیگنال‌های بروز جنگ در خاورمیانه به صعود بهای طلا و نفت منجر شده و انتظار می‌رفت که اوج‌گیری نرخ طلا حداقل در کوتاه مدت سیگنالی مثبت برای بازار کالاهای صنعتی به همراه داشته باشد.

تضعیف تقاضای چین

واهمه از افزایش بحران در شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین مهم‌ترین دلیل عقبگرد قیمتی در رینگ فلزات آهنی و غیرآهنی در هفته منتهی به روز جمعه 20 اکتبر بود. در شرایطی که شاخص دلار آمریکا کاهشی شده است و این موضوع فرصتی را برای رشد نرخ در بازار دارایی‌های پرریسک ایجاد کرده است؛ احتمال نکول بزرگترین شرکت‌ توسعه‌دهنده املاک در چین با تضعیف چشم‌انداز تقاضا برای فلزات، زمینه افت نرخ فلزات را مهیا کرده است.

فعالان بازار به دنبال اخبار ورشکستگی کانتری گاردن

بزرگترین توسعه‌دهنده املاک چینی نتواسنت سود اوراق قرضه دولتی خود با سررسید 18 اکتبر را محقق کند و به این ترتیب این شرکت یک قدم دیگر به نکول نزدیک شد. درپی عدم بازپرداخت بدهی 15 میلیون دلاری این شرکت در خصوص سود اوراق قرضه، قیمت سهام کانتری گاردن در روز پنجشنبه نوزدهم اکتبر در کاهشی 4 درصدی داشت؛ از ابتدای امسال تا به امروز، ارزش این شرکت 74 درصد سقوط کرده است.

نکول کانتری گاردن و سقوط بزرگترین شرکت توسعه‌دهنده املاک در چین، بحران در بخش املاک در چین را جدی‌تر می‌کند. این شرکت که حدود 200 میلیارد دلار بدهی و نزدیک به 11 میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری دارد. قرار بود این شرکت در روز 18 اکتبر 15.4 میلیون دلار سود اوراق قرضه را پرداخت کند که موفق به پرداخت آن نشد.

برای مقایسه اورگراند و کانتری گاردن می‌تواند تعداد پروژه‌های در دست اجرای دو شرکت را بررسی کرد؛ در حالی که کانتری گاردن بیش از 3000 پروژه ساخت مسکن در چین را در دست اجرا دارد؛ تعداد پروژه‌های شرکت اورگراند برابر 800 مورد بود.

البته برآوردها از آن حکایت دارد که بدهی‌های کانتری گاردن برابر 59 درصد کل بدهی اورگراند است. گفته می‌شود که اورگراند بزرگترین بدهکار در میان شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در دنیا است.

در این شرایط گزارش‌هایی مبنی برآنکه موسس و رئیس این شرکت چین را ترک کرده‌اند، منتشر شد که شرکت کانتری گاردن در بیانیه‌ای رسمی آن را رد کرد و اعلام داشت که یانگ گوچیانگ بنیانگذار این شرکت و دخترش یانگ هویان که ریاست این شرکت را برعهده دارد در چین حضور دارند و به‌طور عادی به کار خود ادامه می‌دهند.

یانگگوچیانگ برای سال‌ها به‌عنوان دارنده بزرگترین شرکت توسعه‌دهنده املاک در دنیا شناخته می‌شد؛ دختر وی تا پیش از ترکیدن حباب بازار املاک در چین در سال 2021، ثروتمندترین زن آسیا بود. 

شرکت کانتری گاردن ظرف ماه‌های گذشته برای پرداخت بدهی‌های بین‌المللی خود در تلاش است؛ اما این شرکت هفته گذشته اعلام کرد، احتمالا امکان بازپرداخت کل بدهی خارجی خود در زمان مقرر را ندارد. همچنین این شرکت اعلام کرد جریان وجوه موجود در این شرکت همچنان رو به کاهش است.