به گزارش اکوایران، سهام شرکت داروسازی تولید دارو در بازار اول فرابورس ایران با نماد دتولید شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام تولید دارو در حال حاضر هزار و 139 میلیارد تومان است.شرکت سرمایه‌گذاری البرز به تنهایی بیش از 54 درصد از سهام تولید دارو را تحت تملک دارد و شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین دومین سهامدار عمده دتولید به شمار می‌رود. دو محصول مایعات و جامدات شرکت تولید دارو بخش اصلی فروش عملیاتی این شرکت داروسازی را در بر می‌گیرد.

تولید دارو مشابه دیگر شرکت‌های داروساز کشور با توجه به اهمیت تورم بهداشت و درمان در فضای اقصادی کشور، درگیر قیمت‌گذاری‌های دستوری است. تعیین قیمت داروها برای داروسازان می‌توانست موجب زیان‌دهی این شرکت‌ها شود و صنعت داروسازی کشور به شرایط مشابه صنعت خودرو و بانکداری دچار شود اما بالا بودن سطح خصوصی‌سازی در این صنعت و اهمیت بالای تداوم تولیدات این مجموعه‌ها در قیمت‌های منطقی و اقتصادی موجب شده تا شرکت‌های این صنعت با نحوه قیمت‌گذاری دستوری خاصی مواجه باشند که با تأمین ارز خوش قیمت برای واردات مواد اولیه این صنعت موجب تعادل در سود ناخالص داروسازان شده است.

رشد 68 درصدی فروش داروسازی تولید دارو در 7 ماهه 1402

شرکت داروسازی تولید دارو  در سال جاری رشد فروش قابل توجهی را پشت سر گذاشته است. شرکت داروسازی تولید دارو در سال 1400 با 248 میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه 21 میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. تولید دارو در سال 1401 بیش از 78 درصد رشد درآمدزایی داشت و با 443 میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه 37 میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

اشتهای اژدها به نفت ایران

بیشترین میزان فروش ماهانه داروسازی تولید دارو در سال 1400 به آذر ماه با 30 میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال 1401 با 53  میلیارد تومان به بهمن ماه تعلق داشت و مرداد ماه 1401 با 277 درصد بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۱۳_۱۷-۱۷-۴۰

شرکت داروسازی تولید دارو در هفت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکرد بهتری به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای مهر ماه امسال 362 میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش 215 میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال 1401 رشد 68 درصدی و به زبان دیگر، افزایش 147 میلیارد تومانی داشته است. در این هفت ماهه، بیشترین میزان فروش به مهر ماه با 79 میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به مهر ماه با 115 درصد رشد تعلق گرفته است.

افزایش 392 درصدی سود‌ خالص دتولید در تابستان

شرکت داروسازی تولید دارو سال 1401 را با حاشیه سود ناخالص 29 درصدی و حاشیه سود خالص 8.9 درصدی پشت سر گذاشت. دتولید در سال قبل توانست 444.1 میلیارد تومان فروش به ثبت برساند که 127 میلیارد تومان آن به سود ناخالص تبدیل شد و در نهایت 29 میلیارد تومان سود خالص بر جای ماند. نکته قابل توجه در صورت‌های مالی دتولید عملکرد فصل تابستان این مجموعه بوده است. شرکت داروسازی تولید دارو در تابستان امسال توانسته است به 30.4 میلیارد تومان سود خالص فصلی با وجود درآمد 177.6 میلیارد تومانی دست پیدا کند.

رشد شدید و عجیب حاشیه سود دتولید در تابستان امسال احتمالاً به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات بوده که از رشد قیمت مواد اولیه تولیدات این مجموعه کمتر بوده است. ارز اختصاصی به شرکت‌های داروسازی برای واردات مواد اولیه داروها را نیز نباید از قلم انداخت. این یارانه مخفی صنعت دارو موجب شده تا داروسازان شرایط پیچیده‌ای را برای دست‌یابی به سود خالص طی نکنند و قیمت‌گذاری دستوری عامل زیان‌سازی آن‌ها نشود.

سود آبسال حدودا 3 برابر شد

photo_۲۰۲۳-۱۱-۱۳_۱۷-۱۷-۳۹

رونمایی از بزرگترین بدهکاران شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران