به گزارش اکوایران، سهام شرکت پتروشیمی پارس در بازار دوم بورس تهران با نماد پارس شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام شرکت پتروشیمی پارس در حال حاضر 113 هزار و 252 میلیارد تومان است که یکی از 30 شرکت بزرگ بورس تهران به شمار می‌رود. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به تنهایی بیش از 53 درصد از سهام پتروشیمی پارس را تحت تملک دارد. در هفت ماهه امسال نزدیک به 55 درصد فروش پارس در بازارهای داخلی عرضه شده و 45 درصد نیز به صورت صادراتی به فروش رسیده است. پروپان و بوتان تنها و اصلی‌ترین محصول صادراتی پتروشیمی پارس در سال جاری بوده است اما فروش داخلی این مجموعه متنوع‌تر بوده و استایرن منومر بیشترین سهم را از فروش داخلی پارس داشته و پس از آن نیز به ترتیب اتان و پنتان بیشترین فروش داخلی پتروشیمی پارس را تشکیل داده‌اند.

شرکت پتروشیمی پارس که در شهریور ماه امسال برای تعمیرات واحد استحصال اتان به مدت 5 روز با توقف این واحد مواجه شده بود؛ هفته گذشته نیز بار دیگر برای تعمیرات اساسی 25 روزه واحدهای اتیل بنزن و استایرن منومر شاهد خاموش شدن این واحدها شد. پتروشیمی‌های کشور در سال جاری چالش‌های متعددی را بابت تعیین نرخ گاز خوراک و سوخت خود تجربه کرده‌اند.

فروش پتروشیمی پارس در سطح سال قبل ماند!

شرکت پتروشیمی پارس در سال جاری رشد فروش اندکی را پشت سر گذاشته است.  شرکت پتروشیمی پارس در سال 1400 با 45 هزار و 174 میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه 3 هزار و 764 میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. پارس در سال 1401 بیش از 14 درصد رشد درآمدزایی داشت و با 51 هزار و 730 میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه 4 هزار و 311 میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۱۸_۱۷-۳۷-۲۹

بیشترین میزان فروش ماهانه  شرکت پتروشیمی پارس در سال 1400 به اسفند ماه با 5 هزار و 913 میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال 1401 با 5 هزار و 891 میلیارد تومان به اردیبهشت ماه تعلق داشت و همین ماه 1401 با 88 درصد بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

آتش فروش در گروه بانکی

شرکت پتروشیمی پارس در هفت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکردی مشابه به نسبت هفت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای مهر ماه امسال 35 هزار و 256 میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش 33 هزار و 563 میلیارد تومانی هفت ماهه ابتدایی سال 1401 رشد 5 درصدی و به زبان دیگر، افزایش هزار و 693 میلیارد تومانی داشته است. در این هفت ماهه، بیشترین میزان فروش به اردیبهشت ماه با 6 هزار و 313 میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به مهرماه ماه با 68 درصد رشد تعلق گرفته است.

حاشیه سود خالص پتروشیمی پارس سقوط کرد!

پتروشیمی پارس در سال‌های قبل با حاشیه سود ناخالص فصلی 23 درصدی و حاشیه سود خالص 30 درصدی سود‌آوری می‌کرد. این مجموعه پتروشیمی معمولاً در فصل زمستان هر سال بالاترین میزان حاشیه سود خالص خود را تجربه می‌کند و در فصل تابستان شاهد ریزش این معیار است. با این حال در فصل‌های تابستان دو سال اخیر کمترین میزان حاشیه سود خالص پارس 16 درصد و کمترین میزان حاشیه سود ناخالص پارس نیز 15 درصد بوده است.

با این وجود تابستان امسال شاهد حاشیه سود خالص 8 درصدی و ناخالص 14 درصدی برای پتروشیمی پارس بودیم. پتروشیمی پارس در تابستان امسال 47 درصد کمتر از تابستان سال قبل سود خالص ساخت؛ درحالی که فروش عملیاتی این شرکت 2 درصد افزایش یافته است.

photo_۲۰۲۳-۱۱-۱۸_۱۷-۳۸-۴۷

جریمه بانک خاورمیانه با وجود عدم درخواست وام به این بانک