به گزارش اکوایران، سهام شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در بازار دوم بورس تهران با نماد غپاک شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در حال حاضر 2 هزار و 354 میلیارد تومان است. شرکت مادر تخصصی گسترش صنایع غذایی سینا به تنهایی بیش از 51 درصد از سهام شرکت لبنیات پاستوریزه پاک را تحت تملک دارد. شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از دیگر سهامداران عمده سهام غپاک هستند.

شرکت لبنیات پاستوریزه پاک فروش صادراتی ندارد. این مجموعه در هشت ماهه طی شده از سال جاری بیشترین میزان فروش محصولات خود را در انواع شیر با بیش از 824 میلیارد تومان فروش به ثبت رسانده است. غپاک در محصولات کره بسته بندی شده و انواع خامه خود نیز فروش بالاتری به نسبت سایر محصولات خود داشته است. سبد محصولات شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در بین شرکت‌های هم‌گروه خود متنوع به شمار می‌رود اما برخی از شرکت‌های این صنعت محصولات لبنی خود را به کشور‌های همسایه نیز صادر می‌کنند. 

درآمدزایی غپاک 67 درصد افزایش یافت!

شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در سال جاری رشد فروش قابل توجهی را پشت سر گذاشته است.  شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در سال 1400 با 2 هزار و 285 میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه 190 میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. غپاک در سال 1401 بیش از 56 درصد افزایش درآمدزایی داشت و با 3 هزار و 581 میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه 298 میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

photo_۲۰۲۳-۱۲-۰۹_۱۶-۵۲-۴۰

سود «فملی» افزایش یافت، زیان «ذوب» کاهش

بیشترین میزان فروش ماهانه شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در سال 1400 به دی ماه با 219 میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال 1401 با 444 میلیارد تومان به اسفند ماه تعلق داشت و اسفند ماه 1401 با 128 درصد بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در هشت ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکردی بهتر به نسبت هشت ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای آبان ماه امسال 3 هزار و 563 میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش 2 هزار و 136 میلیارد تومانی هشت ماهه ابتدایی سال 1401 رشد 67 درصدی و به زبان دیگر، افزایش هزار و 427 میلیارد تومانی داشته است. در این هشت ماهه، بیشترین میزان فروش به مرداد ماه با 551 میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به اردیبهشت ماه با 180 درصد رشد تعلق گرفته است. فروش مرداد ماه غپاک رکورد فروش ماهانه شرکت لبنیات پاستوریزه پاک را جابه‌جا کرد.

افزایش درآمدی که به سود نرسید!

شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در تابستان امسال سود خالص 55 میلیارد تومانی به ثبت رساند که 18 درصد بیشتر از تابستان سال قبل بود. سود‌آوری فصل بهار غباک نیز قابل توجه بوده است. شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در بهار امسال با 1 میلیارد تومان سود خالص فصلی 93 درصد کمتر از بهار سال قبل سود خالص به ثبت رساند.

با این اوصاف شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در شش ماهه سال جاری با وجود رشد 90 درصدی درآمدزایی که به 2 هزار و 848 میلیارد تومان رسید؛ در حالی که شش ماهه سال گذشته فروش هزار و 496 میلیارد تومانی داشته، 10 درصد کمتر از شش ماهه سال قبل سود خالص ساخته است.

شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در شش ماهه سال قبل 62 میلیارد تومان سود خالص ساخته بود که در شش ماهه امسال به 56 میلیارد تومان نزول کرده است. محصولات شرکت‌های لبنی با توجه به مصرف داخلی بالا و سهم بالایی که در سبد مصرفی خانوار‌ها دارند با محدودیت‌های قیمت فروش همراه بوده و حاشیه سود بالایی ندارند.

photo_۲۰۲۳-۱۲-۰۹_۱۶-۵۲-۳۸اصلاحات در بند حلقه‌هایی که هیچگاه زنجیر نشد