به گزارش اکوایران، سهام شرکت ریل سیر کوثر در بازار اول فرابورس ایران با نماد حسیر شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام حسیر در حال حاضر هزار و 536 میلیارد تومان است و شرکت توسعه طلوع تجارت خلیج فارس با مالکیت بیش از 42 درصد از سهام حسیر، سهامدار اصلی شرکت ریل سیر کوثر بشمار می‌رود. شرکت ریل سیر کوثر یکی از شرکت‌های صنعت حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات بورس تهران است که در زمینه حمل و نقل ریلی کشور فعالیت دارد. نام شرکت ریل سیر کوثر در پاییز 1401 با شکایت این شرکت از مجموعه رجا و رأی موافق دادگاه به نفع حسیر که 23 میلیارد و 743 میلیون تومان به سودخالص فصلی این شرکت افزود، در ذهن فعالان بازار سهام ماندگار شد.

شرکت ریل سیر کوثر از جمله مجموعه‌های حمل و نقل ریلی کشور بشمار می‌رود که تنها از حمل و نقل مسافر درآمدزایی می‌کند و فعالیتی در زمینه حمل و نقل کالا و محصولات تدارد. به همین دلیل، روند‌های درآمدزایی حسیر از ثبات بالایی برخوردار است و قرار داد‌های بلند مدت ارائه خدمات حمل و نقلی حسیر  موجب ثبات درآمد ماهانه شرکت ریل سیر کوثر برای چندین ماه در یک سطح خاص و قابل پیش بینی می‌شود و ریسک درآمدزایی را به حداقل می‌رساند.

افزایش 191 درصدی درآمد آذرماه حسیر

شرکت ریل سیر کوثر در سال جاری رشد فروش خوبی را پشت سر گذاشته است. شرکت ریل سیر کوثر در سال 1400 با 100 میلیارد تومان فروش، به طور متوسط ماهانه 8 میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. حسیر در سال 1401 بیش از 58 درصد افزایش درآمدزایی داشت و با 159 میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه 13 میلیارد تومانی دست پیدا کرد.

021024

ریشه‌‌یابی رشد قیمت تسه

بیشترین میزان فروش ماهانه شرکت ریل سیر کوثر در سال 1400 به دی و بهمن ماه با 12 میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال 1401 با 21 میلیارد تومان به اسفند ماه تعلق داشت و اردیبهشت ماه 1401 با 352 درصد بیشترین میزان افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را به خود اختصاص داد.

شرکت ریل سیر کوثر در 9 ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکردی بهتر به نسبت 9 ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای آذر ماه امسال 278 میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش 112 میلیارد تومانی 9 ماهه ابتدایی سال 1401 رشد 148 درصدی و به زبان دیگر، افزایش 166 میلیارد تومانی داشته است. در این 9 ماهه، بیشترین میزان فروش به شهریور ماه با 58 میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به مرداد ماه با 361 درصد رشد تعلق گرفته است.

روند سودآوری ریل سیر کوثر در دو سال اخیر

شرکت ریل سیر کوثر در پاییز امسال سود خالص 169 میلیارد تومانی به ثبت رساند که 48 درصد کمتر از پاییز سال قبل بود. دلیل کاهش سود خالص فصل پاییز امسال حسیر به نسبت پاییز 1401 درآمد غیرعملیاتی این مجموعه بابت دعوای حقوقی علیه شرکت رجا بوده و روند سودآوری پاییز امسال حسیر از تعادل مناسبی بهره‌مند است.

021024

روند سود‌آوری فصل تابستان حسیر نیز قابل توجه بوده است. شرکت ریل سیر کوثر در تابستان امسال با 38 میلیارد تومان سود خالص فصلی،  عملکردی به مراتب بهتر نسبت به زیان فصلی یک میلیارد تومانی تابستان سال قبل داشته است. با این وجود عملکرد بهار امسال حسیر در زمینه درآمدزایی 84 درصد بهتر از بهار قبل بود اما در زمینه سودآوری 21 درصد کمتر از بهار سال قبل سود خالص ساخت. روند حاشیه سود ناخالص حسیر نیز در سه فصل طی شده از سال در محدوده 40 درصد قرار گرفته که نشان از بهبود روند عملیات درآمدزایی این شرکت دارد.

زیان فلزات در پی تورم منفی چین