به گزارش اکوایران رینگ شمش فولاد در دومین هفته از بهمن ماه رونقی دوچندان به خود دید؛ به نحوی که اغلب محصولات عرضه شده در این بازار مورد معامله قرار گرفت؛ کاهش عرضه به دلیل افت تولید و ایجاد جریان افزایشی در بازار به تبعیت از سیگنال‌های ارزی عامل رونق رینگ شمش فولاد بود.

شمش فولاد 20 هزار تومانی شد

بررسی داده‌های رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از عرضه 167 هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 18 هزار و 680 تومان تا 19 هزار و 457 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران حکایت دارد. میزان عرضه شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس کالا نسبت به حجم معمول هفتگی کاهش داشته است، این افت عرضه عمدتا از کاهش تولید واحدهای فولادی متاثر از محدودیت در تامین آهن‌اسفنجی و گاز رقم خورده است و خود عاملی در جهت رونق شمش فولاد شده است.

برای 167 هزار تن شمش فولاد عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران، تقاضایی بالغ بر 315 هزار تن از سوی متقاضیان به ثبت رسید که در نهایت به فروش 165 هزار تن محصول از این بازار انجامید؛ به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در رینگ هفته گذشته به 98.7 درصد رسید که رقم قابل توجهی برای این بازار تلقی می‌شود.

میانگین قیمت فروش شمش فولاد از این بازار در روز گذشته به 20 هزار و 418 تومان رسید؛ این رقم بیشترین بهای فروش شمش فولاد از این بازار پس از نیمه شهریور امسال بود و به این ترتیب بهای شمش فولاد به سقف قیمت 5 ماه اخیر خود صعود کرد.

فولاد حامی قیمتی میلگرد

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام شده فروش شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به 22 هزار و 400 تومان می‌رسد؛ به این ترتیب میانگین قیمت تمام شده فروش شمش برای نوردکاران این رقم خواهد بود. با در نظر گرفتن هزینه حمل حداقلی برابر 600 تومان و هزینه تبدیلی برابر 1.1 درصد بهای شمش فولاد، نرخ تمام شده تولید میلگرد از این شمش فولاد به 25 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد رسید. به این ترتیب گرانی شمش، محرک رشد بهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد شده است. البته در شرایط کنونی بازار آزاد مقاطع طویل فولادی با انباشت محصول ارزان‌تر مواجه است و رشد بهای شمش، زمینه افزایش آهسته بهای مقاطع طویل فولادی را فراهم کرده است.