به گزارش اکوایران؛ دو غول خودروساز کشور، در سال‌های گذشته با بحران انباشت زیان مواجه بودند. ایران خودرو و سایپا تا انتهای آذر ماه امسال از مرز زیان انباشته 150 همتی عبور کرد و ترازنامه این دو شرکت در حال حاضر 104 هزار و 43 میلیارد تومان زیان انباشته برای ایران خودرو و 48 هزار و 244 میلیارد تومان زیان انباشته برای سایپا در خود جای داده است.

 روند تولید و فروش محصولات این دو خودروساز کشور به گونه‌ای است که توجیه اقتصادی ندارد و حاشیه سود ناخالص این دو مجموعه در فصل‌های گذشته مثبت نشده است. دلیل تداوم فعالیت با این روند زیان ساز از سوی این دو شرکت، مدیریت دولتی آن‌ها و اهمیت تولیدات خودرو با وجود ضعف واردات وسایل نقلیه است. از سوی دیگر نیز تصمیمی که برای کنترل تورم مصرف کننده وسایل نقلیه کشور اتخاذ شده؛ قیمت‌گذاری دستوری است که موجب عدم پوشش هزینه‌های تولید می‌شود.

ایران خودرو و سایپا روزانه چقدر زیان ایجاد می‌کنند؟

 دولت نیز موظف است که با توجه به دخالتی که در بازار فروش این محصولات و قیمت‌گذاری آن‌ها دارد؛ به جبران زیان ایجاد شده بپردازد. به عنوان مثال، مطابق مفاد ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، چنانچه دولت به هر دلیل، قیمت فروش کالا یا خدمات بنگاه‌های مشمول واگذاری و یا سایر بنگاه‌های بخش غیر دولتی را به قیمتی کمتر از قیمت بازار تکلیف کند؛ دولت مکلف است ما به التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجرا پرداخت کند و یا از بدهی این بنگاه به سازمان امور مالیاتی کسر کند. صورت‌های مالی شش‌ماهه منتهی به 31 شهریور 1402 شرکت ایران خودرو نیز نشان می‌دهند که ما به التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده محصولات این مجموعه از ابتدای سال 97 تا این مقطع زمانی نزدیک به 117 هزار و 400 میلیارد تومان شده است.

 حال با افزایش تب و تاب تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها و با تعیین و تکلیف سهام تودلی شرکت‌های خودروساز، دیوان محاسبات کشور به وزارت اقتصاد، در خصوص تسهیل مجوز تجدید ارزیابی دارایی‌های سایپا و ایران خودرو نامه زده و درخواست کرده تا در خصوص فاصله زمانی تجدید ارزیابی دارایی‌های ایران خودرو و سایپا و تهاتر مازاد تجدید ارزیابی با زیان انباشته آن‌ها به منظور اصلاح ماده 14 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی اقدام نمایند.

 تهاتر مازاد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها با زیان انباشته برای این دو خودروساز به این معنی است که پوشش این زیان انباشته به وجود از سوی دولت صورت نمی‌پذیرد و سهام‌داران این شرکت باید از دارایی‌های ایران خودرو و سایپا این زیان انباشته را بپردازند. این در حالی است که انتشار خبر موجب شد تا ورود جریان پول حقیقی به این دو نماد به جریان خروجی تبدیل شود و تقاضای مورد نیاز برای رشد قیمت سهام امروز این دو خودروساز به گردن کدهای حقوقی بیفتد.

ضعف 45 درصدی تولیدات فسرب

021214