به گزارش اکوایران؛ سال گذشته مشکل برگشت ارز صادرکنندگان خرد در قالب شمش طلا مصوب شد و به این طریق شاهد رفع مشکل صادرکنندگان این بخش بودیم. حال قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی از تعیین روش تهاتر برای رفع تعهد ارزی صادرات محصولات کشاورزی خبر داده و امیدوار است به این طریق یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صادرکنندگان این بخش برطرف شود.

 روز گذشته نیز در همین راستا محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشستی در جمع فعالان اقتصادی استان کرمان به نشست با حضور مسئولان بانک مرکزی اشاره کرد و عنوان کرد، طی آخرین تصمیم دولت واردات خودرو یا قطعات آن با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی میسر شده است و در حال حاضر تمام صادرکنندگان این بخش می‌توانند ارز را به واردات خودرو خود یا دیگران اختصاص دهند؛ خبری که امروز بانک مرکزی امروز آن را رد کرد.

 باتوجه‌به رد خبر تخصیص ارز صادرات محصولات کشاورزی به خودرو و قطعات آن این سوال مطرح می‌شود که رفع تعهد ارزی کشاورزان از چه مسیری امکان‌پذیر است؟ دراین‌خصوص امروز قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد، مکانیزم تهاتر یکی از روش‌های رفع مشکل بازگشت ارز در بخش محصولات کشاورزی محسوب می‌شود. به گفته پیمان پاک این موضوع در حوزه محصولات کشاورزی نهایی شده است و هفته گذشته این مکانیزم در سامانه جامع تجارت نیز پیاده شد .

 پیمان پاک ادامه داد: امیدواریم بتوانیم یکی - دو هفته آینده نشستی با گروه‌های کشاورزی که صادرات بیشترین کالای کشاورزی را دارند با همکاری معاونت ارزی در بانک مرکزی داشته باشیم و سازوکارهایی را پیاده کنند تا برگشت ارز حوزه کشاورزی تسهیل شود چرا که با بازگشت نرخ ارز که شاهد رقابتی و جذاب خواهیم بود.