به گزارش اکوایران؛ دستگاه‌های ماینر بدون مجوز از جمله کالاهایی‌ هستند که به دلیل مصرف بالای برق و مشکلاتی که در شبکه برق کشور به همراه دارند در سنوات گذشته در کشور جمع‌آوری و به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تحویل داده شدند. این دستگاه‌ها در این مدت در این سازمان نگهداری می‌شوند و وضعیت آنها مشخص نبود تا اینکه در جلسه 20 آبان سال جاری ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز تعیین تکلیف این دستگاه‌‌ها را مشخص کرد. تعیین تکلیف این دستگاه‌ها به دلایلی از جمله نگرانی مصرف برق و مشکل در شبکه برق رسانی کشور، به اخذ مصوبه از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز موکول شده بود به همین دلیل مجوز و شرایط تحویل این دستگاه توسط این ستاد تعیین شده اشت.

اما این دستگاه‌ها به چه افرادی تحویل داده می‌شود؟ در این خصوص معاون سازمان اموال تملیکی با اعلام تعیین تکلیف ماینرهای موجود در انبارهای این سازمان عنوان کرد که ماینرهای مزایده ای فقط به افراد دارای مجوز بهره برداری فروخته می شود.

سعید غلامی باغی، معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در خصوص تعیین تکلیف ماینرهای موجود در انبارهای اموال تملیکی گفت: یکی از کالاهایی که در سنوات گذشته توسط دستگاه‌های کاشف به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شده و در انبارهای این سازمان نگهداری می‌شوند، دستگاه‌های استخراج رمز ارز است که به موجب نگرانی‌هایی که در خصوص مصرف برق این دستگاه و مشکلاتی که برای شبکه برق کشور ایجاد می‌کنند، تعیین تکلیف این دستگاه‌ها به اخذ مجوز از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا موکول شده است.

 به گفته غلامی، سایر ماینرهای مکشوفه تمامی اشخاص، از جمله ماینرهای شرکت بورس تهران، باید توسط دستگاه‌های کاشف مطابق قانون به انبارهای اموال تملیکی تحویل داده شود.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تصریح کرد: پرونده رسیدگی به ماینرهای موجود در انبارهای اموال تملیکی مانند سال‌های گذشته و سایر پرونده‌های دیگر در مراجع رسیدگی کننده مورد بررسی قرار می‌گیرد که اگر رأی بر برائت این پرونده صادر شود، بعد از اخذ شناسه کالا و کد رهگیری دستگاه‌ها به صاحبان کالا مسترد می‌شود اما اگر حکم به محکومیت صادر شود، این ماینرها پس از اخذ گواهی انطباق استاندارد توسط سازمان اموال تملیکی و اخذ شناسه کالا و کد رهگیری در مزایده‌های سراسری سازمان صرفاً به افرادی که مجوز بهره برداری و یا مجوز دارای پیشرفت از مراجع ذی صلاح هستند، فروخته می‌شود.