حمیدرضا پیش بهار پژوهشگر آکادمی سامان درباره چالش‌هایی که در بازار این صنف وجود دارد، می‌گوید در بازار لوازم یدکی داخلی همچون بقیه اصناف چالش اصلی سرمایه در گردش است که در دو سال اخیر هزینه‌های بنگاه‌داری را به شدت افزایش داده.

همچنین نوسانات قیمت و افزایش اجاره بها همچون سایر بازارها روی فعالیت‌ها در این صنف هم اثر گذاشته اما چالش جالبی که در این بازار وجود دارد این است که متناسب با افزایش اندازه بازار و افزایش تقاضا تعداد رقبا هم افزایش پیدا کرده و باعث شده حاشیه سود نهایی فعالان کاهش پیدا کند.

او توضیح می‌دهد که در این بازار رقبایی همچون فروش اینترنتی و تعمیرکارها وجود دارند که همزمان با مشتری پیدا کردن لوازم یدکی تعمیراتی و دسته دوم، به نوعی تعمیرکارها هم وارد این بازار شد‌ه‌اند.

به گفته پژوهشگر آکادمی سامان، در بازار لوازم یدکی خودروهای خارجی نیز، چالش‌های متفاوتی وجود دارد. سهم خودروهای چینی از کل بازار خودروهای وارداتی افزایش پیدا کرده و در عین حال در دو سال اخیر تعرفه گمرکی واردات لوازم یدکی و قطعات این خودروها برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی بیشتر شده است.

در پی تحریم و افزایش هزینه‌های گمرکی شاهد ورود قطعاتی با کیفیت پایین‌تر به کشور هستیم که اثر سو بر بازار داشته. می‌توان گفت در نتیجه شرایطی که بر بازار لوازم یدکی حاکم شده و به کاهش کیفیت محصولات منتهی شده، در این صنف با یک بازار فزاینده کالای بی‌کیفیت روبه‌رو هستیم.