به گزارش اکوایران، هند در حال نزدیک شدن به توافقی با شرکت تسلا است که به این خودروساز آمریکایی اجازه می‌دهد خودروهای الکتریکی خود را از سال آینده میلادی به هند وارد و ظرف دو سال یک کارخانه در این کشور تأسیس کند.

به نوشته بلومبرگ، ایالت‌هایی مانند گجرات، ماهاراشترا و تامیل نادو ‌پتانسیل خوبی برای ایجاد کارخانه‌های تسلا دارند و مقامات هند در حال بررسی این موضوع هستند. انتظار می‌رود تسلا سرمایه‌گذاری اولیه حدود 2 میلیارد دلاری را برای ایجاد کارخانه انجام دهد و خرید قطعات خودرو از هند را به 15 میلیارد دلار برساند. 

این شرکت همچنین ممکن است برای کاهش هزینه‌ها، تولید باتری‌ خودروهای الکتریکی را در هند آغاز کند. اگرچه تصمیم نهایی درباره ورود تسلا به هند گرفته نشده است، اما این اقدام می‌تواند دسترسی تسلا به پرجمعیت‌ترین کشور جهان را بیشتر کند.

هند در تلاش است تولید داخلی خودروهای برقی را تقویت کند و حمل‌و‌نقل سازگار با محیط زیست را ترویج دهد؛ با این حال، بازار خودروهای برقی در هند هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است و تنها 1/3 درصد از کل خودروهای سواری فروخته‎‌‌شده در این کشور در سال گذشته میلادی، خودروهای الکتریکی بوده‎‌اند. هزینه‌های اولیه بالا و نبود زیرساخت‎‌های کافی برای شارژ این خودروها، به تردید مصرف‌کنندگان هندی برای خرید خودروهای الکتریکی دامن زده است. 

ورود به هند می‌تواند فرصت بزرگی برای تسلا باشد چراکه بسیاری از مردم این کشور به خودروهای الکتریکی علاقه‌مند شده‌اند، به‌خصوص در طبقه متوسط. 

دولت هند به رهبری نارندرا مودی، تولید محلی خودروهای الکتریکی را برای ترویج حمل و نقل پاک تر تشویق می‌کند.

تسلا که در حال حاضر کارخانه‌هایی در آمریکا، چین و آلمان دارد، به دلیل تعرفه های بالا مستقیماً به هند خودرو وارد نمی‌‎کند. هند در حال بررسی کاهش مالیات برای واردات خودروهای الکتریکی است.

طبق گزارش‌ها، با عرضه نخستین خودروهای تسلا از کارخانه‌های این شرکت در هند، ممکن است قیمت برخی محصولات تسلا به 20 هزار دلار برسد.