اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس نشان ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان دومین ماه از فصل بهار سال جاری در مجموع حدود 117 هزار و 100 دستگاه خودروی سواری تولید کردند.

ایران خودرویی ها با تولید حول و حوش 65 هزار و 800 دستگاه به تنهایی بیش از 56 درصد تولید تا پایان اردیبهشت ماه را به خود اختصاص داده است. بنابراین آبی های جاده مخصوص توانسته اند رتبه اول جدول تولید را در دومین ماه از سال جاری به قرق خود درآروند. بررسی تیراژ تولید خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص تا پایان اردیبهشت ماه سال گذشته از تولید حدود 54 هزار و 300 دستگاه خودروی سواری حکایت می کند بنابراین آبی های جاده مخصوص رشدی بیش از 20 درصدی را در تولید محصولات خود رقم زده اند.

سایپا به عنوان دیگر خودروساز بزرگ کشور در پایان اردیبهشت ماه تولید بیش از 36 هزار و 650 دستگاه خودرو را به سرانجام رساندند. بنابراین این خودروساز بعد از ایران خودرو جایگاه دوم را جدول تیراژ تولید تصاحب کرده است. خودروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص تا پایان اردیبهشت 1401 حول و حوش 31 درصد از تولید کل را به خود اختصاص داده است. اما نارنجی های جاده مخصوص برخلاف ایران خودرو در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افت تولید را تجربه کرده اند. سایپایی ها تا پایان ادریبهشت ماه سال 1400 تولید بیش از 44 هزار 900 دستگاه خودرو را نهایی کردند. مقایسه آمار تولید در دو ماهه ابتدای سال جاری و سال گذشته از افت حدود 18 درصدی در این خودروساز حکایت دارد.

پارس خودرویی ها نیز طبق معمول جایگاه سوم را در جدول تیراژ در اختیار دارند. این خودروساز تا پایان دومین ماه سال جاری

حدود 14 هزار و 600 دستگاه خودرو تولید کرده است. با این تیراژ تولید سومین خودروساز بزرگ کشور توانسته از تولید کل سهمی بیش از 12 درصدی را به خود اختصاص دهد. این میزان تولید در مقابل تولید سال گذشته در همین بازه زمانی حدود 7 درصد افت را نشان می دهد. پارس خودرویی ها تا پایان دومین ماه از فصل بهار 1400 در مجموع بیش از 15 هزار و 700 دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کردند.