سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با انتشار اطلاعیه اعلام کرد با توجه به اینکه اسامی منتخبان اصلی از منتخبان رزرو قرعه کشی از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به طور مشخص تفکیک نشدند به آن دسته از منتخبانی که اسمشان در لیست سامانه یکپارچه به عنوان برنده اعلام شده اما در لیست شرکت های خودروساز عنوان رزو را مقابل اسم خود دیدند نیز خودرو داده می شود.

روز دوشنبه خبری در برخی از خبرگزاری ها منتشر شد مبنی بر اینکه تعدادی از منتخبان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو هنگامی که به سایت شرکت های خودروساز مراجعه کردند تا مبلغ مورد نظر را برای خودروی خود واریز کنند متوجه شدند که برنده نشده اند بلکه اسم آنها در لیست رزو خودروساز قرار دارد بنابراین امکان واریز وجه ندارد. بررسی اخبار منتشر شده در این زمینه نشان می دهد این چالش تنها برای متقاضیان دریافت محصولات شرکت ایران خودرو انتفاق افتاده و منتخبان دیگر محصولات عرضه شده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با این چالش روبرو نبودند.

بر اساس اعلام سازمان حمایت این مساله بر حدود 12 هزار نفر از منتخبان اتفاق افتاده است.

حالا صدیف بیک زاده سرپرست سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان با توجه به اختلال ایجاد شده وعده داده تا ساز و کاری ایجاد شود تا این افراد نیز در قالب طرح های فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید که در آن ثبت نام کرده اند خودرو دریافت کنند. با توجه به اظهارات سرپرست سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان افرادی که با این مشکل روبرو شدند نیز معادل برنده حساب شده و خودرو به آنها ختصاص پیدا خواهد کرد. البته بیک زاده در میان توضیحات خود به نوعی توپ را به زمین خودروسازان انداخته و معتقد بود شرکت های خودروساز (به طور مشخص ایران خودرو) باعث این اختلال بودند.

با توجه به اختلال ایجاد تعداد خودروهای عرضه در اولین طرح فروش سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از حدود 177 هزار دستگاه به حدود 190 هزار دستگاه افزایش یافته است. با توجه به استقبال بالا از طرح فروش فوق العاده از مسیر سامانه یاد شده و همچنین اقبالی که ثبت نام کنندگان به خرید محصولات ایران خودرو دارند به نظر می رسد تعداد زیادی از 12 هزار نفر یاد شده را متقاضیان طرح فروش فوق العاده تشکیل دهند.

بنابراین اختلال بوجود آمده به نفع بخشی از متقاضیان تمام شده و آنها را می توان پادشاهان شانس در اولین طرح فروش فوق العاده سامانه یکپارچه خودرو قلمداد کرد.