به گزارش اکو ایران، مدیرعامل سایپا گفت این خودروساز در نمایشگاه اتومبیلیتی 2023 روسیه توانست برنامه ریزی های جدیدی را برای صادرات محصولات خود به این کشور اوراسیایی انجام دهد.

براساس اعلام محمدعلی تیموری شرکت تحت مدیریتش قرار است حدود 90 هزار دستگاه عنوان شاهین، ساینا و کوییک را به همراه 30 هزار دستگاه وانت نیسان و وانت 151 (وانت پراید) را به روسیه صادر کند.  بنابراین حول و حوش 120 هزار دستگاه خودرو خود را آماده حضور در بازار روسیه می کنند.

پیش تر نیز اخباری از صادرات محصولات این خودروساز به روسیه، بلاروس، کنیا و ونزوئلا منتشر شده بود.

خودروسازی کشور در سال های دور توانسته بود صادرات محصولات خود به کشورهایی مانند سوریه، عراق، ونزوئلا، آذربایجان، سنگال و روسیه را نهایی کند. البته این بازارهای صادراتی بیش از آنکه محصول کیفیت خودروهای تولیدی ایرانی باشد با اهرم سیاسی برای ایران خودرو و سایپا ایجاد شده بودند.

یکی از چالش های شرکت های خودروساز برای صادرات محصولاتشان بحث قیمت است. مدیرعامل سایپا در سخنان خود به این موضوع نیز اشاره کرد و گفت قیمت خودروهای صادراتی از یک کشور به کشور دیگر حتما از بازار داخل به دلیل جوایزی که دولت ها به کمپانی ها می دهند کمتر است، ما تنها کشوری در دنیا هستیم که قیمت داخلی مان پایین تر از قیمت صادراتی است.

دلیل این اتفاق را باید در اصرار به سیاست قیمت گذاری دستوری جست و جو کرد. قیمت گذاری دستوری سبب شده تا شرکت های خودروساز مجبور شوند محصولات خود را زیر قیمت تمام شده برای مشتریان فاکتور کنند و همین اتفاق زیان انباشته سنگینی را به شرکت های خودروساز تحمیل کرده است.