به گزارش اکوایران، کاخ سفید تأیید کرد وکلای جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن، اسناد محرمانه بیشتری را در خانه وی در دِلوِر، بیش از آنچه قبلاً اعلام کرده بودند، پیدا کردند.

به نوشته آسوشیتدپرس، ریچارد ساوبر، وکیل کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که در مجموع شش صفحه از اسناد محرمانه در جریان بازرسی از کتابخانه خصوصی بایدن پیدا شد. کاخ سفید قبلاً گفته بود که تنها یک صفحه در آنجا پیدا شده است. افشای اخیر علاوه بر کشف اسنادی است که در ماه دسامبر در گاراژ بایدن و در ماه نوامبر در دفاتر سابق وی پیدا شد، این اسناد به زمان اوباما برمی‌گردد که باید معاون اول او بوده است.

دادستان سابق ایالات متحده، رابرت هور روز پنجشنبه توسط مریک گارلند، دادستان کل آمریکا به‌عنوان بازرس ویژه منصوب شد. هور موظف است تا بررسی کند که سوءاستفاده آشکار از اسناد طبقه بندی شده صورت گرفته یا خیر. ساوبر روز شنبه در بیانیه‌ای گفت وکلای شخصی بایدن مجوز امنیتی نداشتند و بعد از پیداکردن صفحه اول در عصر چهارشنبه، جستجو را متوقف کردند. ساوبر موارد باقیمانده را روز پنجشنبه پیدا کرد.  ساوبر گفت: وقتی در حال تحویل مدارک به مقامات وزارت دادگستری بودم، پنج صفحه دیگر با علامت‌های محرمانه در میان موارد همراه آن کشف شد که در مجموع شش صفحه بود. مقامات وزارت دادگستری نیز که همراه من بودند، بلافاصله آنها را در اختیار گرفتند.

اشتباه احمقانه‌ای که به طوفان مبدل شد؛ چگونه ورق برای بایدن برگشت؟

ساوبر قبلاً گفته بود که کاخ سفید اطمینان دارد که بررسی کامل آنها نشان می‌دهد که این اسناد به طور سهوی در جای غلطی قرار گرفته و رئیس‌جمهور و وکلای او بلافاصله پس از کشف این اشتباه اقدام کردند. بیانیه ساوبر توضیح نداد که چرا کاخ سفید دو روز برای به‌روزرسانی تعدادی از مدارک طبقه‌بندی شده منتظر ماند. کاخ سفید در حال حاضر زیر ذره‌بین قرار گرفته که چرا بیش از دو ماه سکوت کرده و در مورد کشف اسناد چیزی نگفته است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه، در پاسخ به این سؤال که آیا بایدن تضمین کند که اسناد محرمانه دیگری پیدا نخواهد شد،  به خبرنگاران گفت: بله، شما باید این کار را تمام شده بدانید. ساوبر روز شنبه تکرار کرد که کاخ سفید با تحقیقات هور همکاری خواهد کرد.

باب بیر، وکیل شخصی رئیس‌جمهور گفت که تیم حقوق او سعی کردند در جایی که قوانینی برای حفظ صحت تحقیقات وجود دارد، اهمیت شفافیت عمومی را نیز در نظر گرفته و رعایت کنند.

درگذشته، دادگستری سخت‌گیری قانونی سنگینی را قبل از واردآوردن اتهام در مورد اسناد طبقه‌بندی‌شده قائل بود. دادگاه انتظار داشت که متهم باید حتماً قانون‌شکنی کرده باشد تا متهم شود و بی‌توجهی و سهل‌انگاری صرف برای محکومیت کافی نبود. قانون و رویه اصلی در مورد جابه‌جایی غیرقانونی اسناد محرمانه به «آگاهانه» بودن این عمل و قراردادن آن‌ها در مکانی غیرمجاز اشاره دارد.

شرایط مربوط به بایدن، حداقل همان‌طور که تاکنون شناخته شده است، با تحقیقات جداگانه در مورد سوءاستفاده از اسناد طبقه‌بندی ‌شده در باشگاه خصوصی و اقامتگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فلوریدا، متفاوت است.

افشاگری جدید از خانه ترامپ: پای اسناد ایران و چین در میان است

در پرونده ترامپ، جک اسمیت، بازپرس ویژه در حال بررسی این موضوع است که آیا کسی به دنبال ممانعت از تحقیقات آنها در مورد حفظ سوابق طبقه‌بندی شده در املاک پالم بیچ بوده است یا خیر. مقامات وزارت دادگستری گفته‌اند که نمایندگان ترامپ به طور کامل از احضاریه‌ای که به دنبال بازگرداندن سوابق طبقه‌بندی شده بود، پیروی نکردند، و این باعث شد که مأموران با حکم بازرسی به خانه بازگردند تا بتوانند مطالب اضافی را جمع‌آوری کنند.