به گزارش اکوایران، «رکورد صادرات نفت روسیه»، «اتهام تازه روسیه به آمریکا»، «رایزنی ترکمنستان و آمریکا درباره «دروازه جهنم»»، «اعتراف علی اف به همکاری تسلیحاتی باکو و تل آویو»، «تاکید مکرون بر رایزنی با پوتین»، «اولتیماتوم زلنسکی به ناتو»، «خط و نشان انصار الله برای ریاض» و«تحریم های تازه آمریکا علیه ایران» بخشی از مهم ترین سرخط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

صادرات نفت روسیه رکورد زد

در گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی آمده که افزایش صادرات نفت روسیه نتیجه تلاش‌های مسکو برای گسترش بازار صادرات نفت خود به کشورهایی است که هنوز تحریم‌هایی علیه روسیه وضع نکرده‌اند.به نوشته یورونیوز، روسیه اخیرا موفق به صدور بیشترین میزان نفت از زمان آغاز تهاجم نظامی خود به اوکراین شده است. داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که روسیه در ماه آوریل سال جاری از هر ماه دیگری پس از آغاز جنگ اوکراین نفت بیشتری صادر کرده است. بنا به همین آمار روسیه در ماه آوریل به طور میانگین روزانه هشت میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرد. این رقم به طور میانگین روزانه ۵۰ هزار بشکه بیشتر از صادرات نفت روسیه در ماه مارس بود.صادرات نفت روسیه در پی حمله نظامی این کشور به اوکراین به روزانه هفت میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده بود. در گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی آمده که افزایش صادرات نفت روسیه نتیجه تلاش‌های مسکو برای گسترش بازار صادرات نفت خود به کشورهایی است که هنوز تحریم‌هایی علیه روسیه وضع نکرده‌اند.به گفته آژانس بین‌المللی انرژی هرچند روسیه موفق به صدور نفت بیشتری شده اما نتوانسته است درآمد خود از فروش نفت را افزایش دهد.

اتهام تازه روسیه به آمریکا

سرویس امنیت فدرال روسیه می گوید که آژانس امنیت ملی ایالات متحده از طریق یک بدافزار در آیفون‌ به عملیات اطلاعاتی علیه مسکو دست زده‌اند.سرویس امنیتی فدرال روسیه گفته است که در جریان بازرسی زیرساخت‌های مخابراتی کشور، بدافزار ناشناخته‌ای را روی هزاران گوشی آیفون کشف کرده که برای جاسوسی استفاده می‌شده‌اند.بنا به گفته این نهاد، برنامه ویروسی که بر روی دستگاه‌های تلفن همراه اپل نصب می‌شده از حفره‌های امنیتی نرم‌افزاری آسیب‌پذیر سوءاستفاده می‌کرده است.در بیانیه‌ای که سرویس امنیت فدرال روسیه، جانشین کا‌گ‌ب در دوران شوروی، منتشر کرده آمده است: مشخص شد چندین هزار گوشی از این برند آلوده شده است. آلودگی تنها محدود به مشترکان داخلی نبوده و تلفن مشترکین خارجی در نمایندگی‌ها و سفارت‌های دیپلماتیک در روسیه (از جمله سفارتخانه‌های ناتو)، کشورهای تازه استقلال یافته پس از فروپاشی شوروی و همچنین اسرائیل، سوریه و چین را نیز شامل می‌شده است.مقامات امنیتی روسیه گفته‌اند اطلاعات به دست آمده نشان از «همکاری نزدیک بین اپل و سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده به‌ویژه آژانس امنیت ملی آمریکا» دارد. آن‌ها اپل را متهم کرده‌اند که سیاست اعلام‌شده‌اش در تضمین حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران با واقعیت مطابقت ندارد.

رایزنی ترکمنستان و آمریکا درباره «دروازه جهنم»

دولت ترکمنستان برای مقابله با نشت گاز متان از دهانه غول‌پیکر موسوم به «دروازه جهنم» در این کشور مشغول مذاکره با آمریکا است. به نوشته یورونیوزیک گودال سوزان که اصطلاحا «دروازه جهنم» نامیده می‌شود و در ۲۶۰ کیلومتری عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد، مقصد اغلب گردشگرانی به شمار می‌رود که به این کشور سفر می‌کنند. این دهانه که ۷۰ متر عرض و ۲۰ متر عمق دارد، در جریان عملیات حفاری گاز در سال ۱۹۷۱ میلادی شکل گرفت و زمین‌شناسان برای جلوگیری از نشت گاز آن را به آتش کشیدند. در حالی‌ که آنان انتظار داشتند این آتش طی چند هفته خاموش شود، اکنون بیش از نیم قرن است که شعله‌های آتش از درون این گودال زبانه می‌کشد.از آنجا که کارشناسان می‌گویند «دروازه جهنم» آسیب‌های زیست‌محیطی به بار می‌آورد و سلامت ساکنان منطقه را به خطر می‌اندازد، مسئولان ترکمنستان در گذشته تلاش‌هایی را برای مهار آن انجام داده بودند که موفقیت‌آمیز نبود. حالا گزارش‌ها نشان می‌دهد مسئولان این کشور برای حل این مشکل از ایالات متحده درخواست کمک کرده‌اند. به گفته مقامات ارشد آمریکایی، دو کشور در حال گفت‌وگوهای جدی بر سر توافقی هستند که می‌تواند منجر به ارائه حمایت مالی و تخصصی آمریکا برای کمک به این کشور آسیای مرکزی در زمینه جلوگیری از نشت‌ گاز، از جمله در «دروازه جهنم»، می‌شود.

اعتراف علی اف به همکاری تسلیحاتی باکو و تل آویو

رئیس جمهوری آذربایجان در دیدار با همتای اسرائیلی اش در باکو همکاری دفاعی کشورش با اسرائیل را ستود.به نوشته اسپوتنیک، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در دیدار با اسحاق هرتزوگ، همتای اسرائیلی خود در باکو گفت، بازگشایی سفارت آذربایجان در تل‌آویو در مارس گذشته فرصت‌های بیشتری را برای تعامل نزدیکتر ایجاد کرد. وی همکاری دفاعی میان دو طرف را ستود.او خاطرنشان کرد که باکو سال‌هاست به تجهیزات دفاعی مدرن اسرائیلی دست می‌یابد که این امر به حفاظت از کشورش و منافع ملی آن کمک کرده است.پیش از این، روزنامه عبری هاآرتص گزارش داده بود که رژیم اسرائیل و آذربایجان بیش از ۲۰ سال است دارای ائتلاف استراتژیک هستند و تل‌آویو محموله های بزرگ تسلیحاتی را در اختیار باکو قرار داده است.این روزنامه خاطرنشان کرد که تل‌آویو میلیاردها دلار سلاح و مهمات در ازای دریافت نفت به آذربایجان فروخته است.

مکرون: برایزنی با پوتین بر محاکمه اش اولویت دارد

رئیس‌جمهوری فرانسه گفت امکان دارد محاکمه ولادیمیر پوتین در لاهه، به اتهام جنایت جنگی، امکان‌پذیر نباشد، زیرا پوتین تنها کسی است که غرب باید با او برای پایان دادن به جنگ اوکراین مذاکره کند.به نوشته گاردین، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی‌اش در کنفرانس رهبران اتحادیه اروپا در مولداوی، برنامه‌هایی را برای گسترش سریع اتحادیه اروپا، آشتی بین شرق و غرب اروپا، و در پیش گرفتن مسیری روشن به‌منظور عضویت اوکراین در ناتو مطرح کرد.به‌گفته ماکرون روسیه مشروعیت خود را کاملا از دست داده، اما اگر ضد حمله آینده اوکراین به هدف‌های نظامی‌اش دست پیدا نکند، اروپا باید ماهیت حمایت خود از اوکراین را مورد بازبینی قرار دهد. او همچنین تاکید کرد اوکراین نه‌تنها از مرزهای خود، بلکه از مرزهای اروپا دفاع می‌کند.

اولتیماتوم زلنسکی به ناتو

فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که زلنسکی، در نشست ناتو در لیتوانی در ماه ژوئیه حاضر نمی‌شود، مگر اینکه این ائتلاف تضمین‌های امنیتی مورد نظرش را به کی‌یف ارائه دهد.این روزنامه نوشت: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای رهبران ناتو روشن کرده است که بدون ضمانت‌های امنیتی مشخص و نقشه راه برای الحاق، در نشست ویلنیوس شرکت نخواهد کرد.اوکراین رسماً در سپتامبر ۲۰۲۲ درخواست پیوستن به بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا را داد و استدلال کرد که دفاع جمعی که برای اعضا ارائه می‌کند برای امنیت کی‌یف در برابر روسیه ضروری است. ماده ۵ پیمان آتلانتیک شمالی تصریح می‌کند که حمله مسلحانه به یکی از اعضای ناتو «حمله علیه همه آنها تلقی می شود». فایننشال تایمز به نقل از چهار مقام ناشناس در ماه آوریل گفت که آمریکا و آلمان مخالف ارائه "روابط عمیق‌تر" به کی‌یف از جمله نقشه راه بالقوه هستند.

خط و نشان انصار الله برای ریاض

گروه انصارالله یمن تهدید کرد، در واکنش به عدم حل‌وفصل پرونده بشردوستانه از سوی عربستان در مذاکرات دوجانبه، به تشدید تنش نظامی بازخواهد گشت و حملات خود به تأسیسات اقتصادی در عربستان سعودی را از سر می‌گیرد.به نوشته سایت شبکه المسیره، ، جلال الرویشان، معاون نخست وزیر دولت نجات ملی یمن گفت: تاکنون عربستان هیچ پاسخی برای حل‌وفصل پرونده بشردوستانه پس از مذاکرات ماه رمضان نداشته است. برآورد ما این است که آنها در حال خرید زمان هستند.الرویشان افزود: مذاکرات جاری با طرف سعودی با میانجیگری عمان در شرایط فعلی همچنان تلاش‌هایی برای دستیابی به صلح است که صنعا با آن برخورد مثبتی داشت.او اظهار داشت: امیدواریم عربستان درک کند که برنامه‌های توسعه اقتصادی نمی‌تواند با تهاجم به کشور همسایه جمع شود.

تحریم های تازه آمریکا علیه ایران

فارس: وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران وضع کرده است.دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت که ۳ شخص و یک شرکت مرتبط با نیروی قدس و ۲ مقام ارشد سازمان اطلاعات سپاه را به لیست تحریم‌ها اضافه کرده است.برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم نیز مدعی شد که واشنگتن به تلاش برای اقدام علیه ایران و سپاه ادامه می‌دهد.به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تحریم‌های جدید بر اساس اتهامات بی‌اساس و بدون مدرک مبنی بر تلاش ایران برای «ترور مقامات سابق دولتی واشنگتن، اتباع دوتابعیتی آمریکایی و مخالفان ایرانی» اعمال شده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره تأثیرات این تحریم‌ها مدعی شد: «در نتیجه اقدام امروز، کلیه اموال و منافع مالی افراد و نهاد ذکر شده و هر نهادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم ۵۰ درصد یا بیشتر متعلق به آنها و در آمریکا یا در اختیار یا کنترل افراد آمریکایی است، باید مسدود شده و به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی گزارش شود».