به گزارش اکوایران، اتحادیه اروپا برای نظارت بیشتر بر فناوری‌های حیاتی مورد استفاده در مقاصد نظامی، قصد دارد پیشنهاداتی را در قالب طرحی ارائه دهد تا آن دسته از سرمایه‌گذاری‌های خارجی که می‌تواند امنیت این اتحادیه را تهدید کند، محدود شود.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، در راستا و به عنوان بخشی از استراتژی امنیتی جدید خود فهرستی از فناوری‌ها با کاربرد دوگانه را برای ارزیابی ریسک پیشنهاد خواهد کرد که می‌تواند در ماه سپتامبر توسط کشورهای عضو تصویب شود. این کمیسیون همچنین به دنبال هماهنگی کنترل صادرات در سراسر بلوک اتحادیه خواهد بود.

اتحادیه اروپا به دنبال تقویت ابزارهای امنیتی است، زیرا کشورهایی مانند چین و روسیه به طور فزاینده‌ای از تجارت و کنترل خطوط حیاتی تامین کالا برای پیشبرد اهداف سیاسی و نظامی استفاده می‌کنند.

متن پیش‌نویس طرح کمیسیون اروپا که همچنان قابل تغییر است، روز سه‌شنبه رونمایی خواهد شد.

این سند می‌گوید: «جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین نشان داد که چگونه اتکای بیش از حد به هر کشوری، به‌ویژه زمانی که مدل‌ها و منافع سیستمی متفاوتی دارند، گزینه‌های استراتژیک اروپا را کاهش می‌دهد و اقتصاد و شهروندان ما را در معرض خطر قرار می‌دهد». اتحادیه اروپا اکنون به یک رویکرد جامع و استراتژیک برای امنیت اقتصادی، خطرزدایی و ارتقای برتری فناوری در بخش‌های استراتژیک نیاز دارد.

این استراتژی مجموعه‌ای از خطرات بالقوه‌ای را که بلوک اتحادیه می‌تواند با آن روبرو شود، شناسایی می‌کند؛ از جمله درمورد هدف قرار دادن زنجیره تامین و زیرساخت‌های حیاتی آن.

این کمیسیون ابزارهایی را که در اختیار دارد، برای مقابله با این مخاطرات فهرست کرده و در حال بررسی تقویت امنیت خود با اعمال کنترل‌های جدید سرمایه‌گذاری و همچنین نظارت و محدود کردن خروج پول و دانش در بخش‌های حیاتی است؛ بویژه آن بخش‌هایی که بیش از هر چیز ممکن است به نفع رقبای استراتژیک مانند چین باشد.

برخی مقامات قاره سبز نگرانند که جدول زمانی کمیسیون اروپا بیش از حد خوش‌بینانه و حامل انتظارات غیرواقعی باشد.

این پیشنهاد اولیه در راستای تصویب یک طرح جامع امنیتی، نگاهی اولیه به اقداماتی است که اتحادیه اروپا می‌خواهد برای تقویت امنیت خود به عنوان یک بلوک متحد اتخاذ کند. 

نشست سران اتحادیه اروپا

به گفته یک مقام اتحادیه اروپا، کشورهای عضو از جمله آلمان و فرانسه نسبت به هرگونه طرحی که در صلاحیت آنها در امنیت ملی‌شان تداخل ایجاد کند، محتاط هستند. علاوه بر این، آنها نمی‌خواهند اقداماتی را اتخاذ کنند که بتواند جریان سرمایه‌گذاری را در زمانی که بلوک به دنبال انعقاد قراردادهای تجاری جدید است، محدود کند. این موضوع توسط رهبران اتحادیه اروپا در دیدار هفته آینده در بروکسل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

طبق آخرین پیش‌نویس اجلاس، کشورهای عضو، طرفدار راهبردی هستند که «پاسخ‌های متناسب، دقیق و هدفمند به چالش‌های امنیتی ارائه می‌کند و در عین حال تعادل بین اقتصاد باز و دفاع از منافع اتحادیه را تضمین می‌کند».

برای تقویت رقابت‌پذیری اتحادیه اروپا و زنجیره تامین، کمیسیون همچنین پلتفرم جدیدی را برای حمایت از فناوری استراتژیک نوظهور پیشنهاد خواهد کرد. این سازمان هشدار داد که «سرمایه‌گذاری‌های بیشتر برای اطمینان از رهبری اتحادیه اروپا» در فناوری‌های مختلف مورد نیاز است.

پیشنهاد دیگر این است که اتحادیه اروپا رأساً کنترل‌های صادراتی را هماهنگ کند، زیرا در حال حاضر این کنترل‌ها در سطح ملی و به صورت پراکنده توسط کشورهای عضو اجرا می‌شوند.