به گزارش اکوایران، کیم جونگ اون راه‌های جدیدی برای پر کردن خزانه‌های فرسوده‌اش پیدا کرده است. این پول به او این امکان را می‌دهد که انگیزه‌های مالی را که برای بازگرداندن کره شمالی به میز مذاکره طراحی شده‌اند، نادیده بگیرد و به ساخت زرادخانه هسته‌ای خود ادامه دهد.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، پدربزرگ کیم جونگ اون، کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی، با حمایت شوروی زمام کشور را به دست گرفت. اکنون، در حالی که کره شمالی برای جشن گرفتن هفتادمین سالگرد آتش بس که به جنگ کره در 27 ژوئیه 1953 پایان داد، آماده می‌شود، وقت آن رسیده تا بار دیگر دین خود را به روسیه ادا کرده و از این کشور تشکر کند.

سازمان ملل ماه گذشته اعلام کرد که روسیه ارسال نفت به کره شمالی را برای اولین بار از سال 2020 از سر گرفته است. این به دنبال شروع مجدد ارسال محموله‌های غلات است. هم دولت ایالات متحده و هم تحلیل‌گران مستقل در این رابطه یک نتیجه‌گیری کلی دارند: تامین مهمات روسیه توسط ذخایر عظیم مهمات کره شمالی.

1200x675

تصویر ماهواره ای از قطار روسی که از روسیه به کره شمالی در آن سوی رودخانه تومن در نوامبر 2022 در حال حرکت است.

این مداخلات، البته، برای بازگرداندن یک اقتصاد از‌هم‌پاشیده و منزوی به سلامت کامل کافی نیست. با این حال، همراه با بازگشایی روابط تجاری با چین و سایر منابع درآمد مانند جرایم سایبری، کمک روسیه تضمین می‌کند که اقتصاد به اندازه کافی برای عملکرد پایدار باقی می‌ماند و کیم را قادر می‌سازد به سرپیچی از جامعه بین‌المللی ادامه دهد.

راشل مینیونگ لی، مدیر مسائل منطقه‌ای در «شبکه هسته‌ای باز» مستقر در وین که تقریباً دو دهه به عنوان تحلیلگر برای سازمان منبع باز سازمان سیا کار می‌کرد، گفت: «کره شمالی همیشه موفق می‌شود راهی برای بقا پیدا کند. هیچ نشانه‌ای مبنی بر بازگشت به مذاکرات هسته‌ای به این زودی‌ها وجود ندارد.

روسیه و چین با اعزام هیئت‌های بلندپایه به کره شمالی برای بزرگداشت این سالگرد حمایت خود را از کیم نشان می‌دهند - این اولین بازدید از این قبیل توسط نمایندگان خارجی از زمان همه‌گیری کووید-19 است. گروه روسی سه شنبه شب هفته پیش وارد پیونگ یانگ شد و مورد استقبال کادرهای برتر قرار گرفت.

انباشت مهمات

پیونگ یانگ که حدود 15 سال است از فروش تسلیحات منع شده است، اتهاماتی مبنی بر این که به روسیه کمک می‌کند را رد می‌کند. با این حال، کاخ سفید در ماه دسامبر اعلام کرد که شواهدی در اختیار دارد که کره شمالی ارسال یک محموله اولیه تسلیحات به گروه واگنر را برای استفاده در اوکراین تکمیل کرده است که شامل انواع موشک‌ها است.

یکی از مواردی که کره شمالی در اختیار دارد و احتمالا روسیه به آن نیاز دارد، گلوله های توپخانه 152 میلی‌متری است. اینها با زیرساخت‌های تسلیحاتی دوران اتحاد جماهیر شوروی که در اوکراین به خدمت گرفته شده‌اند، قابل استفاده هستند. به گفته گروه تحقیقاتی بنیاد جیم‌تاون، ماشین جنگی کرملین روزانه هزاران نفر را می‌سوزاند و با ادامه درگیری‌ها بی‌وقفه به دنبال تدارکات بوده است.

کره شمالی دارای ذخایر بی‌شمار مهمات است و می‌تواند زرادخانهٔ روسیه را با میلیون‌ها گلوله تامین کند.

جوست اولیمانس، کارشناس تسلیحات، که یکی از نویسندگان کتاب نیروهای مسلح کره شمالی است، گفت: کره شمالی احتمالاً از فرصت تخلیه بخشی از ذخایر خود با قیمت گزاف استفاده خواهد کرد. دقیقاً اینکه آنها چقدر به دست می‌آورند به توانایی آنها در مذاکره بستگی دارد.

به عنوان مثال، بر اساس محاسبات بلومبرگ‌نیوز، اگر کره شمالی پوسته هر کدام را به قیمت 1000 دلار بفروشد، فروش 250000 آن برابر با 1 درصد تولید ناخالص داخلی آن خواهد بود. این یک تخمین محافظه‌کارانه است زیرا تقاضای بالا قیمت‌ها را افزایش داده است، به طوری که گلوله های 155 میلی متری مورد استفاده نیروهای ناتو حدود 3000 دلار قیمت دارند.

سیگنال‌های تجاری

با توجه به اینکه هم کره شمالی و هم روسیه مشمول تحریم های سازمان ملل هستند، هر دو به دنبال پنهان کردن دقیق میزان تجارت هستند. اما نشانه‌های متعددی وجود دارد که فعالیت‌های تجاری‌شان خصوصا در زمینه تسلیحات نظامی در حال افزایش است.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای از جمله تصاویر ماه نوامبر که نشان می‌دهد قطاری از روسیه به کره شمالی می‌گذرد و در ایستگاه حمل بار توقف می‌کند، در اواخر سال 2022، دو کشور یک خط ریلی را که برای نزدیک به سه سال به حالت تعلیق درآمده بود، بازسازی کردند.

کانگ می جین، یک فراری از کره شمالی که اکنون شرکتی را در کره جنوبی اداره می‌کند، می‌گوید که مشتریان او گزارش می‌دهند که شکر روسی در ماه‌های اخیر راه خود را به بازارها باز کرده است. کانگ گفت: این محموله شکر با احتیاط دریافت شده است زیرا درشت‌تر و رنگ آن تیره‌تر از آن چیزی است مشتریان کره شمالی به مصرف آن عادت دارند.

1200x799

یک قطار هنگام ورود از چین در ایستگاه سینوئیجو کره شمالی در ماه ژوئن.

همچنین نشانه‌هایی از افزایش فعالیت با چین پس از بازگشایی خط ریلی اصلی دو کشور در سال گذشته که از زمان کووید بسته بود، وجود دارد. ترافیک بین شهر مرزی Dandong چین و شهر Sinuiju در نزدیکی کره شمالی را می توان در خیابان‌های چین مشاهده کرد.

وب سایت Daily NK،روابط عمومی گروهی از آژانس‌های غیرانتفاعی وابسته به وزارت اتحاد کره جنوبی، گفت که منابع آن در زمین شاهد افزایش طول قطارهای باری بوده‌اند. همچنین گزارش می‌دهد که مواد غذایی و مصالح ساختمانی از جمله اقلامی هستند که به کره شمالی راه پیدا می‌کنند.

بر اساس گزارشی از متخصصان دیوید فون هیپل و پیتر هیز، چیزی که باورش غیرممکن است، فعالیت در خط لوله‌ای بین دو شهر است که از تحریم ها معاف بوده و می‌تواند سالانه 750 هزار تن (5.5 میلیون بشکه) نفت تامین کند.

علائم بیشتر

در میان معدود اقلامی که کره شمالی سعی می‌کند به خارج بفروشد، کالاهایی است که می‌تواند در داخل استخراج کند و سپس به روش‌هایی مبادله کند که از رهگیری جلوگیری شود..

داده‌های IHS Markit نشان می‌دهد که در بندر بین‌المللی اصلی کره شمالی در نامپو، میزان حمل‌ونقل قابل شناسایی توسط جهان خارج در نیمه اول سال جاری به 100 کشتی رسید و در سرعتی سه برابر از ترافیک بندر در طول سال‌های همه‌گیری بود.

در نشانه دیگری مبنی بر اینکه کره شمالی پولی برای خرج کردن دارد، گزارش هیئت کارشناسان امنیتی سازمان ملل در ماه مارس اعلام کرد که تحویل فرآورده‌های نفتی پالایش‌شده در سال 2022 دوباره از میزان واردات سالانه 500000 بشکه مجاز تحت تحریم‌ها فراتر رفت.

به گفته این هیئت، امسال کره شمالی شش کشتی باری دیگر را نیز با نقض تحریم‌ها خریداری کرده است. به گزارش NK News، چهار فروند از این کشتی ها در میان ده کشتی بودند که طی ماه گذشته به سوی مقصدی برای ارسال آهن و زغال سنگ در چین حرکت کردند تا کالاهای استخراج شده در کره شمالی را با ارز بفروشند.

داده‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که پنج فروند از کشتی‌های شناسایی‌شده توسط سازمان ملل حداقل یک بار از ماه مارس در چین پهلو گرفته‌اند.

پنج کشتی که سازمان ملل می‌گوید متعلق به کره شمالی است اخیرا در چین پهلو گرفته‌اند.

download (1)

مسیر حرکت شناورهای جداگانه بر اساس داده‌های دریافتی از سیگنال‌های AIS.

هیئت سازمان ملل گفت، کره شمالی همچنین به طفره رفتن از تحریم‌ها از طریق انتقال کالاها از کشتی به کشتی در دریاهای آزاد که اغلب در تاریکی و با خاموش بودن فرستنده‌ها برای جلوگیری از شناسایی انجام می‌شود، ادامه داده است.

یکی دیگر از منابع درآمد احتمالی جرایم سایبری است. هم آمریکا و هم کره جنوبی رژیم کیم را به استقرار هکرها در گوشه و کنار جهان برای تامین مالی برنامه های تسلیحاتی خود متهم کرده‌اند.

آنها می‌گویند این کارگران پرتقاضا می‌توانند سالانه 300000 دلار در خارج از کشور کسب کنند - اغلب از راه دور از طریق پلتفرم‌های مستقل با هویت جعلی یا هویت دزدیده‌شده - و همانگونه که در سال ۲۰۲۲ رخ داد، می‌توانند طی حملات سایبری و سرقت ارزهای دیجیتال در سال حدود 1.7 میلیارد دلار درآمد کسب کند.

قرار دادن قرائن کنار هم

کره شمالی هیچ آمار رسمی در مورد اندازه کل اقتصاد خود منتشر نمی‌کند. با توجه به این‌همه پنهان‌کاری عمدی، ارزیابی کلی در مورد میزان فعالیت اقتصادی کره شمالی دشوار است.

به گفته آنویتا باسو، کارشناس کره شمالی و رئیس ریسک کشورهای اروپایی در BMI، علاوه بر این، این کشور همچنان از بیماری همه‌گیر رنج می‌برد و یکی از معدود کشورهایی در جهان است که برنامه واکسیناسیون را آغاز نکرده است. 

با این حال، نشانه‌های از سرگیری تجارت با چین، که از لحاظ تاریخی بزرگترین شریک تجاری کره شمالی است، به این معنی است که اقتصاد کره شمالی پس از دو سال کامل انقباض به رشد بازگشته است، اگرچه ابهامات قابل توجهی همچنان وجود دارد.

باسو گفت: «چشم انداز اقتصاد کره شمالی مبهم است. با این حال، «ما پیش بینی می‌کنیم که اقتصاد به اندازه کافی پایدار بماند تا کیم جونگ اون بتواند در قدرت بماند.»

با این حال، شرایط روی زمین در کره شمالی برای اکثریت جمعیت تیره و تار است. برنامه جهانی غذا، که سال‌ها تا زمان همه‌گیری در کره شمالی فعال بود، تخمین می‌زند که 40 درصد از جمعیت دچار سوء تغذیه هستند.

سیل در چند سال گذشته زمین‌های کشاورزی را ویران کرده و محصولات کشاورزی را از بین برده است، در حالی که تصمیم کیم برای بستن مرزها جریان مواد غذایی را که به بازارها راه یافتند، قطع کرد. WFP دیگر غذا توزیع نمی‌کند و این نگرانی‌ها را در مورد بازگشت احتمالی به قحطی اواخر دهه 1990 افزایش می‌دهد. قحطی‌ای که برخی تخمین‌ها می‌گویند در طول چند سال 3.5 میلیون نفر کشته شدند.

دکترین خوداتکایی

ماشین تبلیغاتی دولتی کیم هنوز به شدت به دکترین خوداتکایی که توسط پدربزرگش نظریه‌پردازی شده است تکیه دارد و از شهروندانش می‌خواهد، در مواجهه با آنچه که به عنوان اهداف خصمانه ایالات متحده برای فلج کردن اقتصاد و سرنگونی حاکمانش معرفی می‌شود، به یکدیگر کمک کنند.

حتی در شرایطی که سرمایه‌گذاری در اقلام بزرگ مانند ساخت نیروگاه پس از تشدید تحریم‌ها در سال 2017 برای توقف واردات ماشین‌آلات کاهش یافته است، دولت کیم پروژه‌های نمادین دیگری را افزایش داده است.

بر اساس جستجوی پایگاه داده، خبرگزاری دولتی کره در حدود دو سال گذشته حدود 200 بار به «ساخت و ساز مسکن» اشاره کرده است.

هنگامی که کیم در ماه فوریه در یک مراسم افتتاحیه شرکت کرد که با آتش‌بازی و تشویق توده‌ها همراه بود، KCNA گفت: «کیم پیشگام بزرگ تحقق آرمان سوسیالیستی برای ساختن بهشت مردم در اسرع وقت شده است». این احتمالپروژه ساخت 10000 آپارتمان جدید در پیونگ یانگ.

اگرچه این هزینه‌ها در مقایسه با پولی که برای تسلیحات خرج می‌شود کمرنگ است، داده‌های گردآوری‌شده توسط موسسه تحلیل‌های دفاعی کره، یک مرکز تحقیقات نظامی وابسته به دولت، نشان می‌دهد که رژیم کیم برای ساخت و آزمایش 33 موشکی که در نیمه اول سال 2022 شلیک کرد، 400 تا 650 میلیون دلار هزینه کرد.

1200x796

کیم جونگ اون و دخترش، محل پرتاب موشک در فرودگاه بین المللی پیونگ یانگ را بازرسی می‌کنند.

در نهایت در آن سال بیش از 70 موشک شلیک کرد، به این معنی که می‌توانست بیش از یک میلیارد دلار برای موشک‌های آزمایش‌شده هزینه کند. این معادل حدود 4 درصد از اقتصاد 25 میلیارد دلاری آن است.

ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن گفته‌اند که کیم بهتر است از پولی که برای موشک ها خرج می‌شود برای تغذیه مردمش استفاده کند. اما سرپیچی کیم از جامعه بین‌الملل، او را تا حدی در برابر خطر هرگونه اقدام آمریکا حفظ کرده است. برنامه تسلیحاتی او به حدی تکامل‌یافته است که او می‌تواند به اندازه کافی در زرادخانه خود برای انجام یک حمله هسته‌ای به کره جنوبی و ژاپن - دو کشور آسیایی که میزبان ده‌ها هزار پرسنل ارتش آمریکا هستند - مهمات داشته باشد.

او هیچ نشانه ای از کاهش سرعت در آزمایش و تولید تسلیحات کشنده نشان نمی‌دهد. پس از رکوردشکنی سری آزمایش‌های سال 2022، کیم بار دیگر برنامه نظامی خود را در این سال افزایش داد. همین ماه، او یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید را که برای حمله به سرزمین اصلی آمریکا طراحی شده بود، آزمایش کرد.

دویون کیم، یکی از اعضای ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا در سئول، گفت: «جنگ روسیه در اوکراین احتمالاً کیم جونگ اون را به رفتار تهاجمی‌تر تشویق می‌کند. چین و روسیه هیچ‌کدام به تعهدات تحریمی خود بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل عمل نکرده‌اند، به همین دلیل است که تحریم ها به درستی عمل نکرده‌اند و به پیونگ یانگ اجازه می‌دهند به توسعه سلاح های هسته‌ای و رفتار تحریک آمیز خود ادامه دهد.»