به گزارش اکوایران، در جلسه امروز هیأت دولت، خودروهای هیبریدی در حیاط دولت به نمایش درآمد و سخنگوی دولت درباره آن گفت: «دلیل این نمایش مربوط به طرحی بود که وزارت صمت با همکاری بخش‌های مختلف از جمله شهرداری تهران در دستور کار دارد که در جهت کاهش آلایندگی‌های موجود در کلان‌شهرها و اصلاح الگوی مصرف در دستور کار دارند.»

وزیر صمت با اشاره به نمایش این خودروها تاکید کرد: «خودروسازهای داخلی ماشین برقی را عرضه خواهند کرد و ماشین‌های برقی مفید هستند. این ماشین‌ها، بخصوص تاکسی‌ها فوق‌العاده اقتصادی‌اند.»

گزیده اظهارات برخی از اعضای کابینه دولت را در ادامه می‌خوانید.

علت نمایش خودروهای هیبریدی در دولت

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: (با اشاره به نمایش چند خودروی هیبریدی در حیاط دولت): امروز با پیشنهاد وزیر صمت تعدادی از خودروهای برقی که قبلاً نیز رونمایی شده‌ بودند، مجدداً در حیاط دولت به نمایش درآمدند. دلیل این نمایش مربوط به طرحی بود که وزارت صمت با همکاری بخش‌های مختلف از جمله شهرداری تهران در دستور کار دارد که در جهت کاهش آلایندگی‌های موجود در کلان‌شهرها و اصلاح الگوی مصرف در دستور کار دارند. مرحله اول این طرح در شهر تهران پیاده‌سازی و اجرایش آغاز شده است تا بتوانیم به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی، تاکسی‌ها را به سمت جایگزینی با خودروهای برقی هدایت کنیم‌، این طرح با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت در حال پیگیری است تا در فاصله زمانی کوتاه بتوان مدیریتی برای کاهش آلایندگی‌های کلان‌شهرها داشت.

زمان صدور احکام جدید و رتبه‌بندی معلمان

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش: (در رابطه با رتبه‌بندی معلمان): صدور احکام جدید مبتنی بر نتایج اعتراضات از هفته آینده آغاز می‌شود و کسانی که اعتراضشان وارد بوده است، رتبه‌شان ارتقا می‌یابد و رتبه جدید می‌گیرند.

(در پاسخ به سوالی درباره اخذ شهریه به دلار در برخی مدارس): چند مرکز در دولت پیش مجوز داشتند که با دلار شهریه بگیرند، زیرا مدارس تطبیقی هستند و دانش آموزان آن خارجی‌اند ولی آن را تسری دادند و این کار غیرقانونی است. ما به طور جد دنبال این هستیم که اولا آنرا  برگردانیم و اگر تخلف کردند پلمب کنیم. در این دولت بالغ بر هزار مدرسه را یا لغو مجوز کردیم یا دستور تعطیلی موقتشان را صادر کردیم.

(درباره ثبت‌نام اتباع خارجی از جمله اتباع افغانستان): اتباع همانطور که تا الان مشکلشان حل شده، از الان به بعد هم در چارچوب قوانین مشکلشان حل می‌شود. آن دسته از اتباعی که شناسه مهاجر و کد مخصوص را از وزارت کشور نگرفتند، باید آن را اخذ کنند، زیرا شرط ثبت‌نام است و محدودیتی برای ثبت‌نام آنها  وجود ندارد.

(درباره اینکه برای محصلین و کودکان زیر 18 سال هم در لایحه عفاف و حجاب جرم‌انگاری شده است): این موضوع را نه شنیده‌ام و نه خبر دارم. در لایحه دولت چنین چیزی نیست و لایحه دولت بحث جرم‌انگاری نداشت، بلکه تخلف بود. موضوع برخورد با دانش‌آموزان نه در لایحه بوده و نه اطلاعی دارم. باید آن را بررسی کنیم و واکنش ما متناسب با اطلاعات است.

افزایش قیمت بنزین نداریم

جواد اوجی، وزیر نفت: من چند بار مصاحبه کرده‌ام و افزایش قیمت بنزین را تکذیب کردم و شرکت پالایش و پخش بارها این تکذیب را تکرار کرده است. خیال مردم راحت باشد که افزایش قیمت بنزین صورت نمی‌گیرد و دولت چنین برنامه‌ای ندارد و مردم به شایعات توجه نکنند. برای تولید بنزین هیچ جای نگرانی نیست و پالایشگاه‌ها با حداکثر ظرفیت تولید مشغول هستند و لجستیک قوی برای توزیع بنزین در سراسر جایگاه ها داریم. روال تامین بنزین به صورت عادی انجام می‌شود و مردم به شایعات توجه نکنند. نسبت به سال گذشته ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین بیشتر ذخیره داریم، مجلس در قانون بودجه مصوب کرده که مردم برای سوخت گیری باید از کارت شخصی خود استفاده کنند به همین دلیل ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم. همه جایگاه‌ها کارت سوخت دارند ولی تعداو آن را کم کرده‌ایم. در ابتدای اجرای این طرح مردم ۱۷ درصد از کارت خود استفاده می‌کردند ولی امروز این عدد به ۷۵ درصد رسیده است. کارت جایگاه‌ها هم برای موارد اصطراری است که مردم یا کارت خود را گم کرده‌اند یا آن را فراموش کرده‌اند. باز هم تاکید می‌کنم که این مساله تکلیف مجلس برای وزارت نفت بوده است.هیچ جایگاهی حق ندارد بگوید کارت سوخت ندارم. همه بنزین کشور در داخل تامین می‌شود.

وزارت نفت از تولید خودروهای هیبریدی و برقی حمایت می‌کند. سرمایه‌گذاری که برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی سرمایه‌گذاری کند، خود سوخت یا معادل میزان صرفه‌جویی در مصرف (که تقریبا ۵۰ درصد است) مطابق قیمت فوب خلیج فارس به آنها کمک خواهیم کرد.

کدام چهره‌ها به تلویزیون بازمی‌گردند؟

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما: (در واکنش به حضور احتمالی برخی چهره‌ها در صداوسیما): در حوادثی که سال گذشته اتفاق افتاد، متاسفانه برخی از چهره‌ها با سوءاستفاده از شهرت و محبوبیت خود به قوانین و ضوابط جامعه بی‌توجهی کردند و با جریان فتنه برانداز همراه شدند و رفتارهایی را از خود نشان دادند که نتیجه آن تحریم جامعه و شریک شدن در اتفاقات تلخی بود که شاهد آن بودیم. البته همچنان نیز شاید برخی از این افراد به مسیر خود ادامه دهند. برخی دیگر نیز تلاش کردند با اصلاح مواضع خود و موضع گیری‌های مناسب بعد از این جریانات، مسیر خود را اصلاح کنند. بنابراین چهره‌ها و نوع رفتاری که در جریان فتنه سال گذشته داشتند، متفاوت است. طبیعتا بسیاری از چهره‌ها نیز وفاداری خود را به نظام، مردم، قوانین و انقلاب نشان دادند که به صورت طبیعی مورد احترام جامعه و مردم هستند. اجازه دهید از کسی اسم نیاوریم. در برنامه‌های مختلف و برنامه‌های نمایشی بازیگران مختلف حضور دارند و این‌که از یک چهره اسم ببریم درست نیست. بنده کلیت رویکرد و سیاست صداوسیما را گفتم. تصمیمات ما لحظه‌ای، مقطعی و آنی نیست.

وضعیت دارویی نسبت به سال گذشته خوب است

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت: (درباره وضعیت دارویی کشور): وضعیت دارویی ما نسبت به سال گذشته خوب است، چون ذخایر بهتری داریم ولی چند قلم دارو کم است که این کمبودها در دوره‌های گذشته هم وجود داشته است. امسال مشکل سرم در شرایط گرمای هوا نداریم.

(درباره واکسیناسیون برای مراسم اربعین): برای هموطنان واکسیناسیون نداریم اما اتباع خارجی در پایانه‌های مرزی باید واکسن بزنند.

درباره واردات خودروی دست دوم اطلاعی ندارم

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت: (درباره واردات خودرو): ما واردات خودرو را با هدف تنظیم بازار انجام می‌دهیم. این اقدام در حال انجام است و تحول خوبی در این زمینه می‌شود. سعی می‌کنیم به سمت خودروهای آینده برویم، نه خودروهای گذشته.

(درباره واردات خودروهای دست دوم): من اطلاع ندارم و قرار نیست ما وارد کنیم و شرکت‌ها آن را وارد می‌کنند و آیین‌نامه‌های آن تقدیم دولت شده است.

(درباره ماشین‌های برقی): همه ماشین‌هایی که امروز می‌بینید برقی هستند. خودروها از طریق شرکت‌ها و موسسات مربوطه وارد می‌شود و ما فقط برای آن سیاست‌گذاری کردیم. خودروسازهای داخلی ماشین برقی را عرضه خواهند کرد. ماشین‌های برقی مفید هستند. این ماشین‌ها، بخصوص تاکسی‌ها فوق‌العاده اقتصادی‌اند. تاکسی معمولی حدود 9 تا 10 هزار لیتر بنزین مصرف می‌کند و زمانی که این حجم از بنزین سوزانده می‌شود علاوه بر آلودگی، گرما ایجاد می‌کند؛ لذا ما امروز ماشین‌های برقی را به مردم معرفی کردیم و ماشین‌هایی که نمادی از آینده خواهد بود قیمت آنها با قیمت‌های درب کارخانه، متناسب است.

خرید تضمینی گندم در آستانه رکوردشکنی است

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی: در تیرماه ۱۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار جوجه‌ریزی داشتیم‌. در مرداد هم به همین سمت می‌رویم. این در صورتی است که در ۱۰ تا ۱۲ ماه گذشته چنین میزانی نداشته‌ایم. تأکید ما بر تأمین به‌موقع نهاده‌ها است تا با افزایش سقف جوجه‌ریزی در داخل کشور نیاز را تأمین کنیم. واقعاً امکان تأمین همه گوشت مرغ و گوشت قرمز مورد نیاز برای جمعیت حدود ۸۵ میلیون نفری کشور با واردات ممکن نیست و بر همین اساس وزارت جهادکشاورزی تلاش خود را بر تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان ایرانی قرار داده است.

(درباره خرید تضمینی گندم): تا الان نزدیک به ۱۰ میلیون تن خرید گندم انجام شده است و طی شنبه تا یکشنبه هفته بعد این میزان با روند فعلی به ۱۰ میلیون تن هم عبور می‌کند که یک رکورد است. از ۱۱ و نیم میلیون تن نیاز کشور ما ۱۰ میلیون تن را در کشور تولید می‌کنیم. بازپرداخت آن هم با تأکید رئیس‌جمهوری به سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه طلب کشاورزان دیون ممتازه است، در اولویت قرار دارد.