به گزارش اکوایران، در پی انتشار بخش‌های عمده گزارش فصلی جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در رسانه‌ها، لارنس نورمن، روزنامه‌نگاری که مسائل مربوط به این موضوع را از نزدیک دنبال می‌کند، روز دوشنبه با انتشار گزارشی در روزنامه وال‌استریت ژورنال، این موضوع را مورد بررسی خود قرار داده بود.

نورمن در گزارش خود عموما بر کاهش سرعت انباشت اورانیوم با خلوص بالای ایران متمرکز شده بود، با این وجود، او در تکمیل این گزارش، با انتشار یک رشته توئیت به جوانب مثبت و منفی گزارش آژانس پرداخته است.

به اعتقاد نورمن، اولین نکته گزارش بر کاهش قابل توجه افزایش انباشت اورانیوم 60٪ دلالت دارد که در واقع باز هم بر افزایش انباشت در کل تاکید دارد. این در حالی است که واشنگتن به دنبال توقف انباشت این میزان خلوص بوده و به ادعای نورمن، ایران تنها کشور غیرهسته‌ای است که اورانیوم با چنین خلوصی تولید می‌کند.

نکته دوم آن‌که مطمئناً انباشت ذخایر اورانیوم غنی شده در کل در همه سطوح کاهش یافته، اما ذخایر حیاتی اورانیوم غنی شده 5 و 20 درصد رشد قابل توجهی داشته است. مسئله آن است که هرچه خلوص بالاتر برود، غنی‌سازی آن برای سطوح بالاتر آسان‌تر می‌شود و 20 درصد راه خیلی دشواری برای رسیدن به غنای 60 درصد ندارد.

نکته دیگر، نصب تعداد محدود آبشارهای جدیدی است که ایران قصد به کارگیری آن‌ها را دارد و مورد توجه واشنگتن قرار گرفته است.

از نکات منفی مورد توجه نورمن، ادعای رد روادید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در پرتو تجربه چالش‌های قبلی تهران با آن‌ها تفسیر می‌شود.

دیگر آن‌که این گزارش مدعی‌ست، علاوه بر عدم نصب دوربین‌های جدید، ایران همکاری بسنده‌ای پیرامون تحقیقات پادمانی پیرامون مکان‌های اعلام نشده ادعایی نداشته است و این در حالی است که این فقره از عناصر بنیادی توافق نقشه راه ماه مارس میان ایران و آژانس است.