به گزارش اکوایران، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در روز جمعه گفت که با مقامات اسرائیلی درباره وضعیت ناآرام در امتداد مرز لبنان و سرزمین‌های گفتگو کرده و افزود که «مذاکره» بهترین راه برای اطمینان‌بخشی به ساکنان مناطق مرزی است.

به نوشته آسوشیتدپرس، سالیوان در گفتگو با خبرنگاران گفت که واشنگتن تهدیدهای حزب‌الله لبنان که از یک روز پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر آغاز شد را تحمل نخواهد کرد.

طی دو ماه گذشته، اسرائیل بیش از ۲۰ هزار شهروند خود را از شهرها و روستاهای مرزی با لبنان تخلیه کرده که برخی از آن‌ها نگرانند تا زمانی که رزمنده‌های حزب‌الله در سمت لبنان مستقر، امکان بازگشت به مرز را خواهند داشت.

سالیوان به خبرنگاران گفت: «ما باید پیام روشنی ارسال کنیم که تهدیدها و فعالیت‌های حزب‌الله از خاک لبنان را تحمل نخواهیم کرد».

سالیوان افزود: «بهترین راه برای انجام این کار، دستیابی به توافقی از طریق مذاکره است».

او خاطرنشان کرد: «می‌توان از طریق دیپلماسی با این تهدید مقابله کرد و نیازی به راه‌اندازی جنگ جدیدی نیست». با این حال، این مقام آمریکایی گفت که چنین اقدامی نه تنها به دیپلماسی، بلکه به بازدارندگی نیز نیاز دارد.

اسرائیل و حزب‌الله دشمنان سرسخت یکدیگرند که در تابستان ۲۰۰۶ با هم جنگیدند. اسرائیل حزب‌الله را جدی‌ترین تهدید فوری علیه خود دانسته و تخمین می‌زند که این گروه حدود ۱۵۰ هزار موشک و راکت دارد که به سمت اسرائیل نشانه رفته است.

از زمان پایان جنگ ۳۴ روزه سال ۲۰۰۶، هزاران نیروی حافظ صلح سازمان ملل و نیروهای لبنانی در امتداد مرز مستقر شده‌اند. طی سالیان و به جز درگیری‌های پراکند، مرزها عمدتاً آرام بوده‌اند، اما از زمان شروع جنگ اسرائیل و حماس، همه چیز تغییر کرد.

از ۸ اکتبر، رزمنده‌های حزب‌الله حملات متعددی را عمدتاً علیه پست‌های نظامی اسرائیل انجام داده‌اند. توپخانه و هواپیماهای جنگی اسرائیل نیز به مناطقی در سمت مرز لبنان حمله کرده‌اند.

روز جمعه، یک پهپاد اسرائیلی اعلامیه‌هایی را بر روی روستای مرزی پرتاب کرد و به ساکنان آن هشدار داد که حزب‌الله با استفاده از این منطقه برای حمله به اسرائیل، جان آن‌ها را به خطر انداخته است.

خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داد که یک پهپاد اسرائیلی در روز جمعه با حمله به خانه‌ای در روستای یارین در جنوب این لبنان، و چندین نفر را مجروح کرد.

روز پنجشنبه، یک حمله هوایی اسرائیل به روستای جنوبی مارکبه، یک رزمنده حزب‌الله را کشت و تعداد تلفات این گروه آغاز آخرین دور درگیری‌ها را به ۱۰۱ نفر افزایش داد.

علی داموش، یکی از مقامات حزب‌الله در خطبه نماز جمعه خود قول داد که این گروه حملات در امتداد مرز را متوقف نخواهد کرد و همچنین برنامه‌ای برای دورشدن از مرز ندارد.

داموش گفت: «وحشیگری اسرائیل و آمریکا تنها با مقاومتی که می‌تواند خساراتی به دشمن وارد کند، متوقف می‌شود. ارعاب و تهدید موضع محور مقاومت و حضور آن در هر وجب از جنوب لبنان را تغییر نخواهد داد».