به گزارش اکوایران، سه مقام اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفتند که اسرائیل به دولت بایدن اعلام کرده است که می‌خواهد نیروهای حزب‌الله را به‌عنوان بخشی از یک توافق دیپلماتیک برای پایان دادن به تنش‌ها با لبنان، تقریباً ۶ مایل از مرز به عقب بکشاند.

به گفته آکسیوس، دولت بایدن عمیقاً نگران است که تشدید درگیری‌های مرزی منجر به جنگی فراگیر شود که حتی بدتر از درگیری غزه خواهد بود. اندکی پس از آغاز جنگ در غزه، حزب‌الله حمله به پایگاه‌های نظامی اسرائیل در امتداد مرز و پرتاب راکت و پهپاد به سمت مناطق شمالی اسرائیل را آغاز کرد.

اسرائیل ده‌ها هزار ساکن روستاها و شهرهای نزدیک مرز لبنان تخلیه کرده تا یک اقدام احتیاطی برای حمله احتمالی نیروهای حزب الله مانند حمله‌ای که حماس در 7 اکتبر انجام داد، باشد. اسرائیل علناً اعلام کرد که برای اینکه اسرائیلی‌ها بتوانند بازگردند، وضعیت باید از طریق راه‌حل دیپلماتیک یا اقدام نظامی تغییر کند.

مشاور ارشد پرزیدنت بایدن، آموس هاخشتاین، و دیگر مقامات ایالات متحده در تلاش برای دستیابی به چنین راه حل دیپلماتیکی بوده‌اند، اما تاکنون پیشرفت کمی حاصل شده است.

تنش در مرز با لبنان یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در دیدار لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل در تل آویو بود.

مقامات اسرائیلی گفتند نتانیاهو و گالانت به آستین گفتند که اسرائیل نمی‌تواند بپذیرد ده‌ها هزار اسرائیلی ماه‌ها به دلیل وضعیت امنیتی در آن سوی مرز آواره شوند.

نتانیاهو و گالانت گفتند اسرائیل خواهان توافقی است که شامل به عقب کشاندن نیروهای حزب‌الله به حدی باشد که نتوانند به روستاها و شهرهای در امتداد مرز شلیک کنند یا عملیاتی مانند آنچه حماس در 7 اکتبر انجام داد، انجام دهند.

به گفته مقامات، نخست وزیر اسرائیل و وزیر دفاع به آستین گفته‌اند که به عنوان بخشی از این توافق می‌خواهند حزب‌الله اجازه نداشته باشد به مواضع خود در امتداد مرز که اسرائیل در دو ماه گذشته نابود کرده است، بازگردد.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند آستین به نتانیاهو و گالانت گفت که دولت بایدن نگرانی‌های اسرائیل را درک می‌کند و برای راه‌حلی مسالمت‌آمیز فشار خواهد آورد، اما از اسرائیل خواست که زمان و فضا را برای دیپلماسی در نظر بگیرد و گام‌هایی که تنش‌ها را تشدید می‌کند، انجام ندهد.