به گزارش اکوایران، آرژانتینی‌ها روز یکشنبه ۲۸ آبان 1402، خاویر میلی را به عنوان رئیس‌جمهوری خود انتخاب کردند، اتفاقی که با واکنش افراد و رسانه‌های مختلف در سرتاسر جهان مواجه شد. 

میلی با موهای آشفته، مقابل مردم می‌ایستد و علیه منتقدان خود با لحنی تند سخن‌سرایی می‌کند. در عین حال، علاقه دارد خودش را به عنوان مدافع بازار آزاد معرفی کند.

رسانه‌ها از او با عنوان «لیبرترین» یاد کرده‌اند، کسی‌که طرفدار بازار آزاد، رقابت و کارآفرینی است، می‌خواهد اقتصاد بحران‌زده آرژانتین را از تورم نجات دهد و علیه دیه‌گو مارادونا، ستاره فوتبال آرژانتینی حرف می‌زند در حالی‌که مارگارت تاچر، نخست‌وزیر اسبق بریتانیایی را که در آرژانتین منفور است، می‌ستاید.

رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین پدیده‌ای قابل بررسی است که قول داده بدهی‌های این کشور به صندوق بین‌المللی پول را بدون دریافت کمک از کشورهای خارجی بپردازد و در عین‌حال بانک مرکزی را به عنوان نهادی که مسبب بحران در اقتصاد آرژانتین است، تعطیل کند.

آرژانتین که در ابتدای قرن بیستم جزو ۱۰ اقتصاد برتر دنیا بود اخیرا دچار تورم ۱۵۰ درصدی شد و حالا یک آنارکو-کاپیتالیست قرار است از بحران اقتصادی نجاتش دهد.

منتقدان میلی می‌گویند او فردی با برنامه‌های غیرواقعی، غیرمسئولانه و خطرناک است. با این حال، میلی در میان نسل جوان طرفداران بسیاری پیدا کرده و توانسته به عنوان رئیس‌جمهوریِ این کشور رای بیاورد.

رئیس‌جمهور جدید آرژانتین کیست؟

به نوشته رویترز، میلی که بر روی موج خشم رای‌دهندگان از جریان اصلی سیاسی سوار شده بود، توانست با اختلافی فراتر از حد انتظار پیروز شود.  او حدود ۵۶ درصد آرا را به دست آورد؛ در حالی که سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد پرونیست و رقیب اصلی میلی تنها ۴۴ درصد رأی کسب کرد.

میلی پس از اعلام نتیجه در سخنانی گفت: «مدل انحطاط به پایان رسیده و بازگشتی در کار نیست»!

او افزود: «ما مشکلات بزرگی در پیش داریم؛ تورم، کمبود کار و فقر. وضعیت بحرانی است و جایی برای مسامحه نیست».

در مرکز شهر بوئنوس آیرس، صدها نفر از هواداران میلی بوق میزدند و شعار محبوب او علیه نخبگان سیاسی را سر می‌دادند: «لعنت به همه آن‌ها»!

ادامه را اینجا بخوانید


خاویر میلی از پس جراحی اقتصادی بر می‌آید؟

به نوشته اکونومیست، آرژانتین در وضعیت وحشتناکی قرار دارد. تورم سالانه در حال حاضر بیش از 140 درصد است و پیش‌بینی می‌شود تا اوایل سال آینده به 200 درصد برسد. زمانی که آلبرتو فرناندز، رئیس جمهور پرونیست مستعفی، در سال 2019 روی کار آمد، این رقم 54 درصد بود. از هر ده آرژانتینی چهار نفر در فقر زندگی می‌کنند. در هفته‌های پیش از انتخابات، سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد و رقیب میلی، ولخرجی‌های پوپولیستی را افزایش داد که معادل حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی است.

ادامه را اینجا بخوانید


پیروزی میلی در آرژانتین راه را برای یک «منطقۀ دلاری» باز می‌کند؟

به نوشته دنیل ریزبک در وبگاه انستیتو کیتو، میلی نه تنها دستگاه سیاسی مهیب پرونیسم را حین ادارۀ یک حزب جدید شکست داد؛ بلکه اکثر رأی دهندگان را هم قانع کرد بازگشت به سنت از دست رفتۀ لیبرالیسم کلاسیک آرژانتین را انتخاب کنند؛ البته همراه با تأکید فراوان بر احترام بی‌حد و حصر بر حقوق بنیادین حیات، آزادی و مالکیت به عنوان منبع حقیقی رفاه.

ادامه را اینجا بخوانید


رویای میلی برای آمریکا؛ امپراتوری جهانی متوقف می‌شود؟

به نوشته کانر اُکیفه در وبگاه انستیتو میزس، شک‌گرایی لیبرتارینی میلی نکات بسیار خوبی دارد. این احتمال مطرح است که یک مرد با قوۀ مقننه‌ای علیه خود و بدون حمایت سیاسی نتواند به بسیاری از مشکلات آرژانتین بپردازد. با این همه، بسیاری ظهور میلی را ستوده‌اند و چیزهای زیادی را می‌شود از ادبیات جسورانه و پرشور کارزارش آموخت. چون کشور ما هم شدیداً نیازمند چنین تغییر مسیری است.

در حال حاضر، بسیاری از آمریکایی‌ها در وضعیت دشواری قرار دارند. هشتاد سال سیاست تورم پولی زندگی را گران کرده است. و درگیری شدید دولت در بسیاری از بخش‌های مهم -از جمله بهداشت، مسکن، آموزش و انرژی.

به‌علاوه، دستکاری نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکایی‌ها را شدیداً مقروض، کم‌پس‌انداز و اسیر چرخه‌های رکود و رونق کرده است. در همین حال، در حالی که یک دهه مداخلۀ خارجی واشنگتن همانطور که انتظار می‌رفت نتیجۀ ناخوشایندی داشته است، سیاستمداران از آمریکایی‌ها می‌خواهند پول بیشتر و بیشتری بدهند تا خرج تلاشی بیهوده برای حفظ امپراتوری جهانی لجام گسیخته شود. تمام این‌ها در حالی است که در داخل، دولت نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از جان یا دارایی میلیون‌ها آمریکایی محافظت کند.

ادامه را اینجا بخوانید


رئیس جمهور جدید آرژانتین، شیفته بیت‌‌کوین

انتخاب میلی به عنوان رئیس‌جمهور آرژنتین می‌تواند بازی را برای بیت‌کوین تغییر دهد. او حامی کنترل سیستم پولی توسط مشاغل خصوصی محسوب می‌شود و معتقد است استفاده از بیت‌کوین می‌تواند به رونق اقتصاد کمک کند. با این حال، ذکر این نکته مهم است که میلی رسما پیشنهادی برای کسب درآمد قانونی بیت‌کوین در آرژانتین نداده است.

ادامه را اینجا بخوانید


خیزش پوپولیست اره به دست؛ چرا لیبرتارین‌ها باید در دفاع از میلی محتاط باشند؟

به نوشته اریک بوئم در وبگاه ریزن، این‌که میلی بتواند این فهرست شگفت‌انگیز اصلاحات اقتصادی -یا وعدۀ بزرگ‌ترش را مبنی بر تعمیر نظام مالی داغان و کاهش تورم سر به فلک کشیدۀ آرژانتین- را عملی کند یا خیر  به این بستگی دارد که چقدر حمایت قوۀ مققنه را جذب کند و چقدر مایل است این وعده‌های بزرگ کارزارش را دنبال کند. این مسائل برای آیندۀ آرژانتین اهمیت به سزایی دارند اما نمی‌توان امروز به آنها پاسخ داد.

آنچه را امروز قطعاً می‌توان پاسخ داد، پرسش سیاسی است که نامزدی میلی برای عالی‌ترین منصب آرژانتین مطرح کرد: آیا ممکن است رأی دهندگانِ دچار بحران اقتصادی را قانع کرد که دولت مشکل است و نه راه حل؟

ادامه را اینجا بخوانید


لیبرالیسم نابالغ میلی و بلوغ‌گرایی در آرژانتین

دیردره مک کلاسکی: «یکی از دبیران روزنامۀ کلارین در بوئنوس آیروس از من خواست بگویم که چرا گفته‌ام خاویر میلی، کاندیدای لیبرتارین آرژانتین، یک «لیبرال کاملاً بالغ» نیست.»

ادامه را اینجا بخوانید


متن سخنرانی خاویر میلی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری

امروز ناکامی گذشته را دفن می‌کنیم و نبردهایی را که تنها دستاوردشان نابودی میهن عزیزمان بوده است. امروز عصر جدیدی در آرژانتین آغاز می‌شود، عصر رفاه و صلح، عصر رشد و توسعه، عصر آزادی و پیشرفت. در 1853، ما تصمیم گرفتیم که می‌خواهیم ایده‌های آزادی را بپذیریم. 

ادامه را اینجا بخوانید


آشنایی با اندیشه اقتصادی خاویر میلی

خاویر میلی آرژانتینی اولین رییس جمهور در دنیا است که خود را لیبرتارین و آنارکوکاپیتالیست می‌خواند. پیروزی او در انتخابات چندان مورد انتظار نبود و این سوال مطرح می‌شود که چطور یک لیبرتارین به جایگاهی رسیده که پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود؟ در حالی که تقریبا در تمامی کشورهای غربی لیبرتارین‌ها در اقلیت هستند و احزاب لیبرتارین سهم اندکی از آرای عمومی دارند. اندیشه‌های اقتصادی خاویر میلی دقیقا چیست و ریشه‌های آن به چه مکتب فکری می‎‌رسد؟

ناظران معتقدند فعالیت‌های فکری پیروان مکتب اتریش در جهان اسپانیولی زبان موجب نفوذ گفتمان آزادی خواهی شده و گفتار خاویر میلی از پشتوانه فکری و علمی پیشینی برخوردار بوده است. مهمترین چهره اسپانیولی زبان عضو مکتب اتریش، خسوس هوئرتا دسوتو است. دسوتو اقتصاددان اسپانیایی و استاد دپارتمان اقتصاد کاربردی در دانشگاه کینگ خوان کارلوس مادرید، اسپانیا و عضو ارشد موسسه میزس است.

ادامه را اینجا بخوانید


همچنین ببینید: 

رییس جمهور جدید آرژانتین کیست؟