به گزارش اکوایران، در حالی که بوداپست سرانجام پس از نزدیک به دو سال تأخیر، در حال آماده شدن برای تأیید پیشنهاد استکهلم برای پیوستن به ناتو است، مجارستان قراردادی را برای خرید چهار هواپیمای جنگنده از سوئد امضا کرده است.

به نوشته الجزیره، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان روز جمعه در کنفرانسی خبری در کنار اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد درباره توافق خرید چهار فروند جنگنده ساب جی‌اس گریپن گفت: «ما نه تنها توان دفاع هوایی خود را حفظ می‌کنیم، بلکه آن را افزایش خواهیم داد.»

اوربان افزود: «این بدان معناست که تعهد ما به ناتو و مشارکت ما در عملیات مشترک ناتو نیز تقویت خواهد شد». مجارستان همچنین قرارداد لجستیکی مرتبط را گسترش خواهد داد. این کشور در حال حاضر هواپیماهای گریپن را بر اساس قراردادی که در سال 2001 امضا شده است اجاره می‌کند.

کریسترسون از این توافق استقبال کرد و گفت که «مذاکره سازنده بوده است و ما توافق کرده‌ایم که در زمینه‌های منافع مشترک پیش برویم.»

وی افزود: «ما در همه چیز موافق نیستیم، اما موافقیم که وقتی زمینه های مشترک داریم، باید فعالانه‌تر با هم کار کنیم.»

2024-02-23T115611Z_169002305_RC2

اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد در بوداپست، مجارستان، 23 فوریه 2024

پس از تصویب ماه گذشته ترکیه، مجارستان، آخرین کشوری خواهد بود که پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی فراآتلانتیک را روز دوشنبه در پارلمان به رای خواهد گذاشت.

تأخیر در تصویب درخواست سوئد برای ناتو، روابط بوداپست با ایالات متحده را تیره کرد و نگرانی‌هایی را در میان متحدانش ایجاد کرد.

به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین، سوئد به همراه فنلاند در سال 2022 به دنبال پیوستن به ائتلاف نظامی بود.

فنلاند در آوریل گذشته سی و یکمین عضو ائتلاف شد، چیزی که طول مرز ناتو با روسیه را دو برابر کرد. همچنین قدرت دفاعی سه کشور کوچک بالتیک را که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بیش از سه دهه پیش به این بلوک پیوستند، تقویت کرد.

اوایل روز جمعه، اوربان به رادیو دولتی گفت که «برخی مسائل [دوجانبه] نظامی و تسلیحاتی معلق» باید قبل از رأی گیری حل و فصل می‌شد.

اوربان گفت: «ما طرفدار صلح هستیم و سوئدی‌ها در درگیری روسیه و اوکراین طرفدار جنگ هستند. اما می‌توان میان این «تفاوت‌های واضح در ارزش‌ها» پل زد.

سوئد که دارای یک خط ساحلی طولانی در دریای بالتیک است، در صورت پیوستن به این بلوک، می‌تواند به یک مرکز لجستیکی حیاتی برای ناتو در شمال اروپا تبدیل شود.

اوربان که روابط اقتصادی نزدیکی با روسیه داشت، بارها تصویب سوئد را به دلیل نارضایتی از انتقاد استکهلم از حاکمیت قانون و وضعیت دموکراسی در مجارستان به تعویق انداخت.

رهبر مجارستان که از ارسال تسلیحات به اوکراین نیز خودداری کرده و تحریم‌های غرب علیه روسیه را به شدت مورد انتقاد قرار داده است، اوایل روز جمعه خواستار آتش‌بس شد.

او گفت که آتش بس تنها راه حل است زیرا «روسیه را نمی‌توان از نظر نظامی به زانو درآورد... این درگیری [در اوکراین] راه حلی در میدان جنگ ندارد.»