به گزارش اکوایران، بر اساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آکسیوس به دست آورده است، شورای امنیت سازمان ملل امروز دوشنبه در مورد قطعنامه‌ای رای خواهد داد که خواستار آتش‌بس فوری در غزه در ماه رمضان و آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا می‌شود.

به گفته دو دیپلمات ارشد سازمان ملل، انتظار نمی‌رود که ایالات متحده این قطعنامه را وتو کند و احتمالاً رای ممتنع خواهد داد، که به آن شانس زیادی می‌دهد تا اولین قطعنامه آتش بس باشد که پس از چهار شکست قبلی توسط شورا تصویب شده است.

آخرین شکست روز جمعه زمانی بود که چین و روسیه پیشنهاد ایالات متحده را وتو کردند. مناقشه بر سر اصرار ایالات متحده بر ارتباط برقراری آتش‌بس با معامله اسرا و محکومیت حماس بود.

ایالات متحده قصد داشت هر قطعنامه‌ای را که خواستار آتش‌بس بدون ذکر اسرا می‌شد، وتو کند.

به گفته یکی از دیپلمات‌ها، انتظار نمی‌رود که ایالات متحده قطعنامه روز دوشنبه را وتو کند، زیرا پیش‌نویس جدید این دو موضوع را به هم مرتبط می‌کند، اگرچه زبان با قطعنامه‌ای که ایالات متحده ارائه کرد متفاوت است.

پیش نویس قطعنامه توسط اعضای غیردائم شورای امنیت ارائه شد: الجزایر، اکوادور، گویان، ژاپن، مالت، موزامبیک، سیرالئون، اسلوونی، کره جنوبی و سوئیس.

این بیانیه تاکید می‌کند که همه طرف‌ها باید به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌الملل عمل کنند، همه حملات علیه غیرنظامیان و «همه اقدامات تروریستی» را «محکوم» می‌کند، و خاطرنشان می‌کند که گروگان‌گیری طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی است.

نویسندگان همچنین نگرانی عمیق خود را «در مورد وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه» ابراز کرده و خواستار تلاش بیشتر برای گسترش کمک‌های بشردوستانه و محافظت از غیرنظامیان هستند.

پیش‌نویس قطعنامه «خواهان آتش‌بس فوری برای ماه رمضان است که مورد احترام همه طرف‌ها باشد و منجر به آتش‌بس پایدار دائمی شود و همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا است.»