به گزارش اکوایران، فرمانده ارتش اوکراین روز شنبه گفت که وضعیت در جبهه شرقی در روزهای اخیر بدتر شده است. روسیه حملات زرهی خود را تشدید کرده و نبردها برای کنترل روستایی در غرب شهر ویران شده باخموت شدت گرفته است.

بیانیه سرهنگ ژنرال الکساندر سیرسکی بیش از دو سال پس از تهاجم روسیه منعکس کننده روحیه تیره و تار در کیف است زیرا کمک‌های نظامی حیاتی ایالات متحده که کیف انتظار داشت ماه‌ها پیش دریافت کند، همچنان در کنگره گیر کرده است.

سیرسکی گفت که برای تثبیت جبهه به این منطقه سفر کرده است، در حالی که گروه‌های تهاجمی روسی با استفاده از تانک‌ها و نفربرهای زرهی از هوای خشک و گرم استفاده می‌کنند که مانور را آسان‌تر کرده است.

به نوشته رویترز، وی در برنامه تلگرام نوشت: «وضعیت در جبهه شرقی در روزهای اخیر به طور قابل توجهی متشنج‌تر شده است. این در درجه اول به فعال شدن قابل توجه اقدامات تهاجمی توسط دشمن پس از انتخابات ریاست جمهوری روسیه مرتبط است.»

از زمانی که رئیس‌جمهور، ولادیمیر پوتین در انتخابات اواسط ماه مارس دوره ریاست جدیدی را به دست آورد، روسیه حملات خود را به اوکراین افزایش داده و سه حمله هوایی گسترده به سیستم انرژی این کشور انجام داده و نیروگاه‌ها و پست‌های برق را کوبیده است.

کاهش سرعت کمک‌های نظامی غرب باعث شده است که اوکراین بیشتر در معرض حملات هوایی قرار گیرد و در میدان نبرد به شدت مورد حمله قرار گیرد. کیف در هفته‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای برای تامین موشک‌های پدافند هوایی درخواست کرده است.

سیرسکی گفت که نیروهای مسکو در جریان حملات خود در شرق تلفات قابل توجهی را متحمل شدند، اما در عین حال دستاوردهای تاکتیکی نیز داشتند.

کانال‌های رسانه‌های اجتماعی از سقوط روستای بوهدانیوکا در شرق اوکراین در غرب شهر اشغالی باخموت خبر دادند که وزارت دفاع کیف آن را تکذیب کرد.

اما درگیری شدید در این منطقه را تایید کرد و گفت که گروه‌های مهاجم روسی یک شبه به حومه شمالی روستا رسیده‌اند. در این بیانیه آمده است: «بوهدانیوکا اکنون تحت کنترل نیروهای دفاعی است.»

این شهرک در چند کیلومتری شمال شرقی شهر چاسیو یار، یک دژ تحت کنترل کیف قرار دارد که روسیه پس از تصرف شهر آودیوکا در ماه فوریه به سمت جنوب، در تلاش برای رسیدن به آن است.

httpscloudfront-us-east-2.images (4)

در دست گرفتن ابتکار راهبردی

وزارت دفاع روسیه روز شنبه گفت که نیروهای این کشور پروومایسکه، روستایی در جنوب که در منطقه دونتسک اوکراین نیز واقع شده است- که مسکو ماه‌ها در آن عملیات تهاجمی خود را متمرکز کرده است- تصرف کرده است.

مسکو گفت که نیروهایش پس از تصرف روستا در 8 کیلومتری جنوب غربی آودیوکا اشغالی موقعیت تاکتیکی خود را در خط مقدم در آنجا بهبود بخشیده‌اند. کیف بلافاصله در مورد وضعیت پروومایسکه اظهار نظر نکرد.

سیرسکی گفت که گروه‌های تهاجمی زرهی روسی در جبهه‌های لیمان و همچنین باخموت حمله می‌کنند و از ده‌ها تانک و نفربر زرهی برای شکستن خطوط در جبهه پوکروفسک استفاده می‌کنند.

رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی که هشدار داده است روسیه ممکن است در اواخر ماه مه یا ژوئن در حال آماده سازی یک حمله تهاجمی بزرگ باشد. این اظهارات در رویدادی در خارج از کیف طرح شد که در آن جوایز دولتی را به تولیدکنندگان تسلیحات اوکراینی اهدا کرد و تسلیحات تولید داخل را بازرسی کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس-اوکراین، رئیس نیروهای پهپاد نظامی اوکراین در این مراسم گفت که عرضه پهپادها به خطوط مقدم در سال جاری سه برابر بیشتر از حجم عرضه شده در کل سال گذشته بوده است.

او همچنین گفت که اوکراین پهپادهای ضربتی دارد که قادر به پرواز 1200 کیلومتر هستند.

سیرسکی در بیانیه خود گفت که تنها برتری فناورانه نسبت به روسیه در تسلیحات پیشرفته به کیف اجازه می دهد "ابتکار استراتژیک" را از یک دشمن مجهزتر و بزرگتر تصاحب کند.

او خواستار آموزش بهتر برای سربازان و به ویژه پیاده نظام شد که اشاره ای آشکار به چالش های نیروی انسانی اوکراین است.

پارلمان اوکراین روز پنج‌شنبه لایحه‌ای را برای بازنگری در نحوه فراخوانی غیرنظامیان توسط نیروهای مسلح به صفوف تصویب کرد. زلنسکی همچنین هفته گذشته قانونی را امضا کرد که سن پیش نویس را از 27 به 25 سال کاهش می‌دهد.