به گزارش اکوایران، رئیس جمهور اوکراین، ولادومیر زلنسکی، روز یکشنبه در نشست شانگری لا گفت که دیپلماسی در قالب نشست صلح در اواخر این ماه، بهترین راه برای پایان دادن به «جنگ بی‌رحمانه» است که از سال 2022 تاکنون هزاران نفر را در کشورش کشته است.

زلنسکی در یک سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ در کنفرانس امنیتی سنگاپور گفت که 106 کشور و سازمان برای نشست صلح در سوئیس حاضر خواهند شد، اما خاطرنشان کرد که ناامیدکننده است که برخی از رهبران جهان هنوز حمایت خود را ارائه نکرده‌اند. او گفت که روسیه در تلاش است تا تلاش‌های صلح را مختل کند.

به گزارش رویترز، زلنسکی گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که جهان ما می‌خواهد متحد باشد و بتواند در هماهنگی کامل عمل کند.»

او همچنین از کشورهایی از جمله آمریکا، آلمان و هلند برای کمک‌های نظامی به‌ویژه سیستم‌های دفاع هوایی تشکر کرد. زلنسکی به حمله روسیه در روز یکشنبه با نزدیک به 100 موشک اشاره کرد - چیزی که به گفته او صدها بار اتفاق افتاده است - و خاطرنشان کرد: «هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند از عهده این موضوع برآید.»

زلنسکی و رستم عمروف، وزیر دفاع او، روز یکشنبه در حاشیه کنفرانس پیش از سخنرانی او، بیش از یک ساعت با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفتگو کردند.

یک مقام پنتاگون که نخواست نامش فاش شود گفت، آستین زلنسکی را در مورد کمک نظامی واشنگتن به کیف به‌روزرسانی کرد و در این دیدار «بر تعهد ایالات متحده به حفظ حمایت قوی» تاکید کرد.

این مقام پنتاگون گفت: «دو رهبر متعهد شدند که مشارکت استراتژیک دفاعی بین ایالات متحده و اوکراین را بیشتر تقویت کنند.»

زلنسکی در پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس گفت که با پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور منتخب اندونزی هیاتی از کنگره ایالات متحده؛ و خوزه راموس هورتا، رئیس تیمور لسته نیز ملاقات کرده است.

او گفت که راموس هورتا برای شرکت در نشست صلح که قرار است اواسط ژوئن در سوئیس برگزار شود، موافقت کرده است. در گفتگوی شانگری-لا سال گذشته، پرابوو یک طرح اندونزیایی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین پیشنهاد کرده بود.

دونگ جون وزیر دفاع چین روز یکشنبه در یک سخنرانی در جمع نمایندگان گفت که کشورش مراقب بوده از روسیه و اوکراین حمایت نکند. پکن تصمیم گرفته است در نشست سوئیس شرکت نکند.

دونگ گفت: «در مورد بحران اوکراین، چین مذاکرات صلح را با نگرش مسئولانه ترویج می‌کند.»

او گفت: «ما هرگز به هیچ یک از طرفین درگیری سلاح ارائه نکرده‌ایم. ما کنترل‌های سختی بر صادرات اقلام دو منظوره اعمال کرده‌ایم و هرگز کاری برای شعله‌ور کردن آتش انجام نداده‌ایم. ما قاطعانه در کنار صلح و گفتگو ایستاده‌ایم.»

اوکراین با یک حمله مجدد از سوی نیروهای روسیه، به‌ویژه در اطراف شهر خارکف در شمال شرقی این کشور مواجه است. ایالات متحده اخیراً محدودیت‌های استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط این کشور را برای حمله به اهدافی در روسیه کاهش داده است، تصمیمی که کارشناسان می‌گویند به اوکراین کمک می‌کند تا حملات را پیش از افزایش سرعت کاهش دهد.

نشست شانگری لا که توسط موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک مستقر در لندن سازماندهی شده است، روز یکشنبه به پایان می‌رسد. روسیه از زمان حمله به اوکراین در سال 2022 در نشست امنیتی سنگاپور شرکت نکرده است.