به گزارش اکوایران، عارف در جلسه تودیع و معارفه معاون حقوقی رییس‌جمهور گفت مهم‌ترین راهبرد دولت دکتر پزشکیان اجرای سند برنامه هفتم توسعه است.

شورای راهبری به چه منظور تاسیس شد؟ 

ستاد راهبری قانون برنامه هفتم توسعه، درون همین قانون و در راستا اجرای آن تشکیل شده است.

عارف در بیان علت حضور وزرای دولت پیشین در این ستاد گفت‌: حضور آنها به این دلیل است تا پیوستگی امور بین دولت‌ها را به جامعه نشان دهیم که دولت چهاردهم ادامه دولت سیزدهم است. همچنین ترکیب ستاد راهبری برنامه هفتم توسعه زیرمجموعه اعضای دولت است که البته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این جلسات حضور دارد که برای اجرا و تامین منابع این برنامه بسیار مفید و ضروری است و باید تا پایان مهر ماه بندهای این برنامه به تصویب برسد و در این راستا وظیفه سنگینی به عهده معاونت حقوقی است.

سهم مهم معاونت حقوقی در فعال شدن دستگاه‌ها 

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه تصویب هر چه سریع‌تر پیش‌نویس آیین‌نامه‌های برنامه هفتم توسعه وظیفه مهم و اساسی وزارتخانه‌ها است، بر وظیفه سنگین معاونت حقوقی از منظر بررسی شکل حقوقی آیین‌نامه‌ها گفت: نباید پیش‌نویس‌ها و آیین‌نامه‌های مصوب برنامه هفتم  توسعه به دلیل یک مسئله حقوقی توسط کمیسیون تلفیق مجلس به دولت باز گردد و سهم معاونت حقوقی در فعال شدن دستگاه‌ها جهت اجرا و تصویب آیین‌نامه‌های برنامه هفتم توسعه سنگین‌تر از گذشته است.

 تشکیل هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی

عارف یکی دیگر از اقدامات ارزشمند معاونت حقوقی ریاست جمهوری را در سه سال گذشته تشکیل هیئت پیگیری اجرای قانون اساسی برشمرد و گفت:  باید برای مدیران کل به بالای دستگاه‌های دولتی و اجرایی کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در زمینه آموزش قانون اساسی برگزار شود.

لزوم مسئولیت‌پذیری دفاتر حقوقی/ طرح‌ها از لوایح بیشتر شده‌اند

عارف بر ضرورت هم‌ترازی  بخش‌های حقوقی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها با معاونت حقوقی ریاست جمهوری تاکید کرد و گفت: نباید تمام بارهای حقوقی متوجه معاونت حقوقی ریاست جمهوری شود و دفاتر حقوقی وزارتخانه‌ها باید مسئولیت پرونده‌های حقوقی را بپذیرند و این معاونت نظر مشورتی خود را به دستگاه‌ها بدهد. تدوین لوایح اولویت‌‌دار، پیگیری لوایح،‌ نظارت بر پیگیری مصوبات دولت از وظایف مهم معاونت حقوقی ریاست جمهوری است که باید لوایح تقدیمی دولت قبل به مجلس شورای اسلامی هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود. تدوین طرح، حق قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است اما باید لوایح دولت که از بدنه کارشناسی دولتی شروع می‌شود، برای اعمال نظر نمایندگان به مجلس فرستاده شود اما شاهد هستیم نسبت طرح‌ها به لوایح افزایش یافته است که این نشانگر ضعف دولت در این زمینه است و نباید نیازها و مسائل کشور از طریق طرح‌ها داده شود.

بهره‌گیری از نخبگان، هوش مصنوعی و حضور جدی در محاکم بین‌المللی 

ضرورت بهره‌گیری از نظرات نخبگان حقوقی برجسته حاضر در معاونت حقوقی و همچنین بزرگان و اساتید حقوقی کشور از موضوعات دیگری بود که عارف بر آن تاکید داشت. به گفته وی تمامی دستگاه‌های مشمول ماده ۵ به دلیل سهل‌انگاری و عدم اشراف حقوقی در دعاوی حقوقی محکوم شده‌اند و با وجود اینکه دولت همواره رابطه خوبی با دیوان عدالت اداری داشته اما با رای‌هایی برخورد می‌کنیم که دست دولت بسته می‌شود و باید این امر مهم ریشه‌یابی شود و نماینده حقوقی دستگاه‌ها برای دفاع در جلسات دعاوی حضور داشته باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور بر ضرورت بهره‌گیری از هوش مصنوعی با‌توجه به تغییرات کنونی در جهان تاکید و هوشمند‌سازی را از اولویت‌های مهم کاری دولت و معاونت حقوقی ریاست جمهوری در دولت چهاردهم عنوان کرد .

وی با اشاره به اینکه در مقاطعی به خاطر گرفتاری‌های داخلی حضور جدی در محاکم بین‌المللی نداشتیم بر اهمیت حضور جدی دولت در محاکم بین المللی تاکید کرد و گفت باید اقدام معاونت حقوقی در ایجاد مرکز امور حقوق بین الملل ادامه پیدا کند.