به گزارش اکوایران، گروه خودرویی به عنوان لیدر سنتی بازار سرمایه شناخته می‌شود که در روندهای صعودی غالبا نمادهای کوچک را رهبری می‌کند. بازار سرمایه در روند صعودی خود حتما نگاهی هم به حرکت این لیدر قدیمی دارد.

چشم بازار به لیدر سنتی

مکرر پیش می‌آید که روند صعودی شاخص کل گروه خودرو با خبر و‌ یا شایعه‌ای تکان می‌خورد؛ افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، فروش خودرو در بورس کالا، فروش خودرو نزدیک حاشیه قیمت بازار، همه‌ مواردی هستند که در چندسال گذشته در بازار سرمایه شنیده شده و این گروه را تحت تأثیر قرار داده است.

سال ۹۹ بحث افزایش سرمایه خودرویی‌ها داغ بود، سال ۱۴۰۱ خودرو در بورس کالا عرضه شد و در این هفته نیز یک‌خبر به بازار سرمایه مخابره شد که ایران خودرو و سایپا قصد دارند حدود ۱۲۰ هزار خودرو را به قیمت حاشیه بازار عرضه کنند.

این شایعه در روز شنبه گروه خودرو را صف خرید کرد. ولی در ادامه رگبار تایید و تکذیب دست خریداران را لرزاند و صف خرید ریخت و‌ در ساعت پایانی حتی گروه خودرو سرخپوش شدند. در حالیکه انتظار می‌رود سایر گروه‌ها به خاطر کاهش گاز در زمستان دست و دل افزایشی نداشته باشند، چشم بازار سرمایه به گروه خودرویی لیدر  سنتی بازار است که در دست‌انداز تایید و تکذیب گرفتار شده است.

 در ماه‌های گذشته شاخص کل بورس در دهه‌دوم‌ ماه و‌ قبل از هفدهم هر ماه یک نوسان مثبت رو‌به بالا تجربه می‌کرد ولی در ماه جاری این نوسان مثبت با وجود قرار‌گیری شاخص کل در یک حمایت معتبر هنوز رخ نداده است.

رونق طلا در روز رکود دلار و بورس

روز قبل در حالیکه دلار و درهم بالایی نداشت و بازار جهانی نیز تعطیل بود قیمت سکه و طلای آب‌شده‌ بالا رفت. به طور کلی روز قبل بازار سرمایه تقریبا در رکود بود ولی صندوق‌های مبتنی بر طلا و گواهی‌های سکه سبز شدند و افزایش یافتند. محدود شدن واردات طلا و ابهامات درباره نرخ ارز، واگذاری طلا از گمانه‌زنی‌های معامله‌گران برای افزایش قیمت طلای داخلی بود.

چند روز قبل در سیزدهم دی‌ماه رحمان آراسته مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا گفت ارزش بازار صندوق‌های طلا از ۲۱ هزار میلیارد تومان گذر کرده و هدف‌گذاری، جذب ۲۰۰ همت نقدینگی به این صندوق‌ها در دو سال آتی است.

اظهار نظری که به نظر می‌رسد در سبزپوشی صندوق‌های طلای بورسی و گواهی سکه در روز قبل بی‌تاثیر نبوده است، چرا که بر اساس صحبت‌های انجام شده بازارساز جذب نقدینگی به این صندوق‌ها را طی دو سال آینده به حدود ده برابر مقدار کنونی هدف‌گذاری کرده که برای تحلیلگران این هدف‌گذاری مورد توجه بود و تصور می‌شد این حجم از نقدینگی می‌تواند موجب رونق صندوق‌هایی طلا شود. 

قیمت اونس جهانی طلا در بازگشایی هفتگی خود کاهش یافته است تا با افزایش حباب سکه در صورت تثبیت و یا کاهش قیمت دلار ریسک خرید طلا افزایش پیدا کند.