به گزارش اکوایران، بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد.

گزارش «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آبان سال 1401» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

بر اساس این گزارش در آبان ماه امسال تعداد آپارتمان های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۸ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل ۴۷.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹.۶ درصد افزایش نشان می دهد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که حاکی از افزایش ۶.۸ درصدی نسبت به ماه قبل است.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان ماه امسال حاکی از آن است که از مجموع ۸۰۰۵ واحد مسکونی معامله شده واحدهای تا ۵ سال ساخت بیشترین سهم را داشتند.سهم واحدهای کم سن و سال از میزان فروش ۲۸.۴ درصد  است که این سهم نسبت به ماه مشابه ۳.۶ درصد واحد کاهش یافته است.

در مقابل به سهم  واحدهای با عمر بالا در گروه های ۱۱ تا ۱۵ و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

توضیح تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان ماه امسال حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران منطقه ۵ با سهم ۱۴.۲ درصد از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است است همچنین منطقه ۱۰ با ۹.۲ درصد و منطقه ۲ با ۹ درصد از کل معاملات انجام شده در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

در آبان‌ماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملک شهر تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۶.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۵.۹ درصدی افزایش را نشان می دهد.

در میان مناطق ۲۲ گانه بیشترین متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده مربوط به منطقه یک و معادل ۹۵ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان و کمترین قیمت مربوط به منطقه ۱۸ با متوسط قیمت ۲۳ میلیون و۹۰ هزار تومان است.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در آبان امسال نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت ساخت واحدهای مسکونی با سطح زیر بنا کمتر از ۸۰ متر مربع ۵۶.۵ درصد معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند همچنین ۵۸.۶درصد واحدهای مسکونی با قیمت کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و ۴۸.۹ درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران نشان دهنده رشد ۳۹.۸ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل دارد همچنین شاخص کرایه مسکن اجاره ای در کل مناطق شهری در این ماه رشد ۴۵ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می دهد لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مزبور در آبان ماه در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب معادل ۴.۱ و ۵ درصد است.