به گزارش اکوایران، سال 1401 در حالی به اتمام می‌رسد که برخی از سازمان‌ها نتوانسته‌اند بودجه مصوب خود را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کنند. یکی از سازمان‌هایی که بودجه امسال را به طور کامل دریافت نکرد، سازمان بهزیستی بود.

این سازمان تنها 51 درصد بودجه مصوب خود را دریافت کرد و 49 درصد بودجه آن معادل 3 هزار و 500 میلیارد تومان معوق ماند.

طبق توافقنامه بین سازمان بهزیستی، نماینده وزارت رفاه، کارشناس سازمان برنامه و بودجه و نماینده‌ای از مراکز توانبخشی در تاریخ 23 شهریور قرار شد که مابه‌التفاوت یارانه مراکز توانبخشی از ابتدای سال به صورت یکجا در ماه مهر به شرط تخصیص اعتبار پرداخت شود. 

در حالی که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، دستور پرداخت اعتبار را داده بود، این وعده محقق نشد. معوقات مراکز توانبخشی از مراجع قانونی مانند نهاد رهبری، ریاست جمهوری، مجلس، سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه پیگیری شد اما تلاش‌ها به جایی نرسید. 

در این میان، تنها دو دستور از سوی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای معوقات سازمان بهزیستی صادر شد. 

مدیران مراکز توانبخشی و بسیاری از معلولان در دفعات مختلف برای محقق شدن این بودجه جلوی سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند که در تجمع 14 اسفند قرار شد حداکثر تا روز 25 اسفند کلیه معوقات سازمان بهزیستی واریز شود. 

اما مسئولان سازمان برنامه و بودجه بار دیگر بدعهدی کردند و معوقات سازمان بهزیستی تا پایان روز 25 اسفند پرداخت نشد و تنها 450 میلیارد تومان از این مطالبات به سازمان بهزیستی پرداخت شد.

بدعهدی سازمان برنامه و بودجه بار دیگر به تجمع معلولان، خانواده‌های آنها و جمعی از اعضا و مدیران مراکز نگهداری از معلولان منجر شد و آنها فراخوان دیگری برای روز شنبه 27 اسفند منتشر کردند.

کاریزنویی - مدیر یکی از مراکز توانبخشی در مشهد - در این رابطه به اکوایران گفت: یارانه مراکز توانبخشی در حالی که برای ماه بهمن پرداخت نشده بود برای ماه اسفند بلاتکلیف بود. 

این مدیر یکی از مراکز توانبخشی مشهد درباره تجمع 27 اسفند بیان کرد که پس از تجمع چندین ساعته افراد دارای معلولیت، اعضای خانواده‌ها و مدیران مراکز غیردولتی توانبخشی روزانه و شبانه‌روزی و مراکز مثبت زندگی از سراسر کشور در مقابل سازمان برنامه و بودجه مشاور رئیس سازمان بهزیستی در جمع معترضان حضور پیدا کرد و وعده پرداخت معوقات مربوط به ماه بهمن را داد.

به گفته کاریزنویی، در ادامه تجمع علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی و ابراهیمی، مدیرکل دفتر بودجه و تلفیق منابع این سازمان به سازمان برنامه و بودجه رفتند.

این مدیر یکی از مراکز توانبخشی مشهد افزود: در پایان سازمان برنامه و بودجه اوراق مالی را به بهزیستی واگذار کرد تا بانک رفاه به صورت کامل بدهی 3 هزار میلیارد تومان سازمان بهزیستی  را پرداخت کند.

بر این اساس بنا شد اگر معوقات سازمان بهزیستی به صورت کامل تا ششم فروردین پرداخت نشود، برای پیگیری مطالبات تجمعات دیگری انجام شود.

تجمع معلولان

تجمع معلولان