در این گزارش اکوایران، بازار رهن و اجاره خانه‌های 60 الی 80 متری حوالی میدان انقلاب که از نقاط معروف تهران با دسترسی مناسب است مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی ما از فایل‌های عرضه شده در پلتفرم‌های خرید و فروش مسکن نشان می‌دهد که برای رهن خانه با این متراژ در این محله، دست‌کم باید 200 میلیون تومان رهن در نظر داشت و اجاره ملک بر حسب رهن خانه از 3 تا 10 میلیون تومان متغیر است.

یک مشاور املاک در محدوده انقلاب به اکوایران می‌گوید: «برخی از مالکان بدون اینکه در نظر بگیرند که آیا با رقم انتخابی خود مستاجر خواهند داشت یا نه، نرخ رهن و اجاره خود را افزایش می‌دهند و برخی‌ها هم با شروع سال و در تمدید قرارداد مستاجران را درک می‌کنند؛ در حال حاضر شاید بتوان گفت حدود 30 تا 40 درصد مشتریان ما افزایش قیمت نداده‌اند که یکی از دلایل آن می‌تواند تجربه مالک از طولانی شدن بازه زمانی اجاره رفتن ملکشان باشد.»

به گفته وی، قیمت‌ها ابتدا توسط مشاوران امور ملکی کارشناسی می‌شود اما اغلب اوقات، مالک در ذهن خود نرخ رهن و اجاره را تعیین کرده است و رقم بالاتر از رقم کارشناسی شده را پیشنهاد می‌دهد.

برای رهن یک واحد با متراژ 60 مترمربع در میدان انقلاب، 250 میلیون تومان و اجاره آن 6 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و واحدی 70 متری نیز، با 850 میلیون تومان رهن و اجاره ماهانه 100 هزار تومان آگهی شده است.

برای رهن کامل آپارتمانی دیگر با متراژ 80 مترمربع، 600 میلیون تومان و برای آپارتمانی با مساحت 50 مترمربع، 450 میلیون تومان  و برای رهن واحدی 75 متری در محدوده میدان انقلاب،450 میلیون تومان و برای اجاره ماهانه آن 3 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

11111111