به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی از دوسال گذشته تاکنون با یک ماه تاخیراقدام به منتشر کردن آمار متغیرهای کلان اقتصادی و تحلیل این شاخص ها درکشور می کرد. این روند به صورت ماهانه حفظ شده و همچنان تداوم داشته و اکنون در دومین ماه زمستان این داده ها از سوی بانک مرکزی منتشر شد.

طبق این آمارها سرعت رشد متغیرهای کلان اقتصادی در اولین ماه زمستان در کشور کاهش پیدا کرده  هنوز این شاخص های مهم کلان اقتصادی  در موقعیت تورم سازی در کشور قرار دارد.

رشد بیش از صد هزار میلیارد تومانی پایه پولی در 10 ماه 

براساس اطلاعات رسیده در اولین ماه زمستان میزان پایه پولی به 568 هزار میلیارد تومان رسید. این رقم در مقایسه با ماه قبل تقریبا 8 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و معادل با 1.29 درصد رشد داشته است. این در حالی بود که رشد ماهانه پایه پولی در ماه های اخیر روندی صعودی داشته و هر ماه از ماه قبل بیشتر به ثبت می رسید. نهایتا در حالی که رشد ماهانه پایه پولی در آذر ماه برابر با 3.75 درصد بوده  در ماه بعد 2.46 واحد درصد کاهش یافته و در دی 1400 به 1.29 درصد تقلیل رسید.

بررسی رشد 10 ماهه در این شاخص نیز نشان می دهد در مدت زمان سپری شده از سال جاری، 109 هزار میلیارد تومان به پایه پولی اضافه شده که به لحاظ درصدی برابر با  23.8 درصد برآورد می شود.

این رشد در قاب نقطه ای که بیانگر رشد متغیر در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته است معادل با 35.5 درصد بوده که از میزان شاخص مذکور در ماه گذشته 2.1 واحد درصد کمتر شده است. در آذر ماه رشد نقطه ای پایه پولی برابر با 37.6 درصد به ثبت رسیده بود.

پایه پولی

افزایش هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در 1400

از دیگر متغیرهای تورم ساز در کشور نقدینگی است که البته در شرایطی که به معنای رشد بخش حقیقی اقتصاد نباشد می تواند منجر به رشد عمومی قیمت ها در هر مقطع شود.

در همین رابطه این متغیر در اولین ماه زمستان برابر با 4 هزار و 501 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده که از این شاخص در ماه گذشته تقریبا 79 هزار میلیارد تومان بیشتر شده است.

افزایشی که معادل با 1.8 درصد رشد بوده و کمترین رشد ماهانه نقدینگی در 9 ماه اخیر است.

با این حال مقایسه این متغیر با ابتدای سال 1400 نشان دهنده رشدی 29.7 درصدی است. به عبارت دیگر در این مدت تقریبا هزار و 31 هزار میلیارد تومان به مجموع پول و شبه پول در کشور افزوده شده که سطح قابل توجهی به شمار می آید.

آخرین قاب بررسی نقدینگی در کشور به افزایش سالانه آن اشاره دارد. در همین رابطه در برآورد رشدنقطه ای نقدینگی محاسبه می شود نسبت به دی ماه 1399 هزار و 298 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور بیشتر شده که برابر با 40 درصد رشد بوده است.

البته بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی بخشی از رشد نقدینگی در این ماه مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ها و بدهی های بانک سپه (بواسطه ادغام بانک های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) بوده و فاقد آثار پولی است.

این میزان 2.4 واحد درصد از رشد 10 ماهه نقدینگی در دی ماه و 2.6 واحد درصد از رشد 12 ماهه این متغیر بوده است.

پایه پولی