به گزارش اکو ایران، متغیر های اقتصادکلان در کشور از جهت پیش نگر بودن در وضعیت تورمی جامعه اهمیت بسزایی دارد. بررسی وضعیت پایه پولی و نقدینگی در کشور در ماه های اخیر نشان می دهد سطح این شاخص های تورم ساز کشور در ماه های پاییزی مسیری فزاینده داشته و همچنان در حال رشد است.

بررسی وضعیت نقدینگی در آذر 1400

طبق آمار ها و داده های بانک مرکزی در آذر ماه با 2.6 درصد رشد ماهانه به 4 هزار و 428 هزار میلیارد تومان رسید.

بررسی وضعیت سالانه این شاخص نیز نشان می دهد در یک بازه دوازده ماهه تا آذر امسال رشد نقطه ای در نقدینگی همواره بالاتر از 40 درصد بود است. بانک مرکزی درخصوص این میزان رشد در مقطع مذکور ادعا دارد 2.7 واحد درصد از رشد نقدینگی در این ماه مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ها و بدهی های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ها و بدهی های بانک سپه (بواسطه ادغام بانکهای متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) است و فاقد آثار پولی است.

مسیر صعودی در رشد ماهانه پایه پولی

پایه پولی یا پول پرقدرت از مهمترین شاخص های تورم ساز در کشور بوده که در صورت افزایش در آن و انتقال رشد این شاخص به نقدینگی تورم نیز درکشور روند فزاینده گرفته و اگر تولید همگام با این رشد حرکت نکند قدرت خرید جامعه تقلیل پیدا خواهد کرد.

در همین رابطه در اثر افزایش در  خالص سایر اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی و رشد مطالبات بانک مرکزی از بانکها پایه پولی در آذرماه با 3.75 درصد رشد نسبت به ماه گذشته به 560 هزار و 780 میلیارد تومان رسید. مقایسه این رقم با ماه های قبل نشان از بیشترین رشد ماهانه پایه پولی در دولت سیزدهم داشته است.

سطح این شاخص در آذر ماه امسال نسبت به پایان سال 1399، رشدی معادل 22.2 درصد داشته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (15.5 درصد) به میزان 6.7 واحد درصد افزایش یافته است. 

این افزایش می تواند از کانال اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی و رشد عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید ریپو صورت گرفته باشد.