به گزارش اکوایران تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در خرداد ماه امسال بالغ بر 81 درصد به ثبت رسیده است، همین موضوع باعث شده است تا تورم در استان های کم برخوردار بسیار بالاتر از استان های برخوردار به ثبت رسد. به عنوان مثال تورم ماهانه استان سیستان و بلوچستان حدود 10 درصد بالاتر از تورم ماهانه استان تهران بوده است. علت این امر بالا بودن سهم کالا های خوراکی در سبد مصرفی استان های کم بضاعت نسبت به سایر استان ها است، چراکه مردم هرچه فقیر تر باشند سهم بیشتری از درآمدشان صرف خرید مواد غذایی می شود. همچنین آمار ها نشان می دهد از 31 استان ایران 22 استان تورم بالاتری را نسبت به تورم کل کشور در خرداد ماه 1401 تجربه کرده اند.

بسیاری از کارشناسان اصلاح قیمت کالا های اساسی در ماه های گذشته موسوم به جراحی اقتصادی توسط دولت را علت اصلی گرانی های اخیر الخصوص تورم در اقلام خوراکی دانسته اند. در این گزارش به بررسی تورم استان ها در ماه گذشته از سه زوایه تورم سالانه، نقطه ای و ماهانه پرداخته شده است.

جهش تورمی در خرداد 1401

تورم سالانه خرداد ماه 39.4 درصد به ثبت رسیده است، به بیان دیگر میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به خرداد 1401 نسبت به میانگین قیمت ها در دوازده ماه منتهی به خرداد 1400 نزدیک به 40 درصد افزایش داشته است. همچنین تورم نقطه به نقطه نیز در آخرین ماه بهار سال جاری بالغ بر 52 درصد به ثبت رسیده است، این در حالیست که همین شاخص در اردیبهشت حدود 39 درصد بوده است. بر اساس آمار های منتشر شده تورم نقطه ای اقلام خوراکی در خرداد ماه امسال 81.6 درصد به ثبت رسیده است که در سالیان گذشته بی سابقه بوده است. از همین رو می توان دلیل جهش تورمی در خرداد امسال را تورم و افزایش قیمت در کالا های خوراکی دانست.

photo_2022-07-01_16-33-24

انفجار در تورم ماهانه

تورم ماهانه در خرداد ماه 12.2 درصد به ثبت رسیده است، در حالی که این شاخص در ماه قبلی آن تنها 3 درصد بوده است. نرخ تورم ماهانه به ثبت رسیده در خرداد ماه بعد از جنگ و ایران و عراق تا کنون در کشور بی سابقه بوده است. تورم ماهانه استان سیستان و بلوچستان در خرداد 18 درصد به ثبت رسیده است، این بالاترین نرخ تورم ماهانه در میان تمامی استان های کشور است. همچنین تورم ماهانه در استان تهران با 8.9 درصد پایین ترین نرخ برآورد شده میان استان ها است.

علت اینکه بیشترین تورم ماهانه در سیستان و کمترین در تهران به ثبت رسیده است، تورم بالای اقلام خوراکی در خرداد ماه است. به بیان ساده تر با توجه به اینکه تهران نسبت به سایر استان ها استان برخوردار تری است، سهم و وزن اقلام خوراکی در سبد مصرفی خانوار تهران نسبت به استان های کم برخوردار کمتر است و تورم بالای خوراکی ها نیز اثری کمتری در تورم ماهانه تهران داشته است. از آن سو هرچه استانی بی بضاعت تر باشد سهم کالاهای خوراکی در سبد مصرفی اش بیشتر و با گران شدن خوراکی ها تورم بیشتری را حس می کند مانند استان سیستان و بلوچستان.

بیشترین تورم سالانه در کدام استان بوده است؟

تورم سالانه استان کهگیلویه و بویراحمر  در خرداد 46.9 درصد برآورد شده است، این نرخ بالاترین تورم سالانه به ثبت رسیده در میان تمامی استان های کشور است. علی رغم اینکه تورم ماهانه استان سیستان و بلوچستان در کشور رکورد دار است، اما از حیث تورم سالانه این استان پایین ترین نرخ را در کل کشور به ثبت رسانده است. با توجه به اینکه تورم سالانه بازه بلندی را برای محاسبه تورم مورد نظر دارد، هنور اثر تورم ماهانه خرداد در تورم سالانه استان سیستان دیده نشده است و پیش بینی می شود طی ماه های آتی شاهد بالا رفتن تورم سالانه این استان محروم کشور باشیم.

از میان 31 استان کشور 22 استان تورم بالاتر از تورم کشوری و 9 استان نیز تورمی کمتر از تورم کل را تجربه کرده اند. این موضوع نشان می دهد اکثر جمعیت ایران در خرداد ماه تورمی بیش از آنچه اعلام شده است را تجربه کرده اند.

همچنین بیشترین تورم نقطه به نقطه نیز در میان استان های کشور استان لرستان 61.1 درصد رقم زده است. کمترین تورم نقطه ای خرداد نیز در استان خوزستان با 45.7 درصد به ثبت رسیده است.

photo_2022-07-01_16-33-31