به گزارش اکوایران بنا به گزارشی که امروز مرکز آمار از تورم استان های کشور در تیر ماه امسال منتشر کرده است، نرخ تورم سالانه کشور در تیر ماه سال جاری به 40.5 درصد رسیده ، به بیان دیگر میانگین سطح قیمت ها در دوازده ماه منتهی به تیر امسال نسبت به میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی تیر سال گذشته بالغ بر 40 درصد افزایش داشته است، این نرخ تورم نسبت به ماه گذشته خود 1.1 درصد افزایشی بوده است. بررسی ها نشان می دهد بیشترین نرخ تورم سالانه در میان استان های کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده، تورم سالانه این استان 47.6 درصد برآورد شده است. همچنین کمترین تورم سالانه نیز در استان سیستان و بلوچستان با 35.4 درصد رقم خورده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در کشور در تیر ماه 54 درصد بوده ، به بیان ساده تر به طور میانگین خانوار های ایرانی در تیر ماه 1401 برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات حدود 54 درصد بیشتر از تیر ماه 1400 هزینه کرده اند. بر اساس آمار می توان اظهار داشت تورم نقطه به نقطه روندی صعودی در پیش گرفته و نسبت به خرداد ماه بالاتر رفته است. بالاترین تورم نقطه ای تیر ماه در میان استان های کشور در استان آذربایجان غربی با تورم 63.9 درصد رخ داده، کمترین نیز با تورم نقطه ای 47.3 درصد به استان خوزستان تعلق دارد.

در ماه گذشته شاهد ثبت رکوردی بی سابقه در شاخص تورم ماهانه بودیم، به گونه ای که تورم ماهانه خرداد بالغ بر 12 درصد به ثبت رسید که عموما از سمت تورم اقلام خوراکی بود. در تیر ماه با فروکش کردن نسبی افزایش قیمت خوراکی ها که ناشی از اصلاح یارانه کالاهای اساسی به وجود آمده بود، تورم ماهانه به 4.6 درصد رسیده است. بالاترین تورم استانی به ثبت رسیده در این شاخص به استان همدان با تورم 7.1 درصد تعلق دارد. کمترین نیز با تورم ماهانه 3.3 درصدی برای استان گیلان به ثبت رسیده.