به گزارش اکوایران تورم فصلی تولید کننده بخش خدمات در بهار سال جاری  13.8 درصد به ثبت رسیده است که بالاترین رقم این این شاخص در 10 سال گذشته محسوب می شود. همچنین تورم نقطه به نقطه تولید کننده خدمات نیز در بهار امسال نزدیک به 50 درصد برآورد شده، در این شاخص نیز شاهد ثبت رکودی جدید در یک دهه گذشته بوده ایم. در حالی تورم در بهار امسال به 50 درصد رسیده که همین شاخص در سال 95 زیر10 درصد بوده است. بررسی ها نشان می دهد پس اینکه تورم این بخش در سال 99 به 50 درصد نزدیک شد و به سمت پایین بازگشت، بار دیگر در 1401 تورم نقطه ای خدمات روندی صعودی گرفته و با توجه به تورم فصلی بسیار بالای رقم خورده در بهار امسال، به احتمالا زیاد در فصول آتی به طور کامل وارد کانال تورم 50 درصد خواهد شد.

قله تورمی در بخش خدمات

تورم نقطه به نقطه بخش خدمات در بهار سال جاری 49.4 درصد برآورد شده، به بیان ساده تر بهای خدمات در مبدا ارائه آن ها در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته به طور متوسط یک و نیم برابر شده است، این نرخ بالاترین نرخ تورم نقطه ای این بخش از ابتدای دهه 90 تا اکنون محسوب می شود. پس از بهار سال گذشته کمی نرخ تورم خدمات کاهش یافت و از 48 درصد به پاین تر از 46 درصد رسید، اما بار دیگر روند صعودی خود را در سال 1401 آغاز کرده است. به طور کلی می توان عنوان کرد که تورم نقطه ای تولید کننده بخش خدمات از سال 97 وارد کانال های بالای تورمی شده و از بهار سال 98 که وارد کانال 30 شد هیچگاه از این عدد پایین تر نرفته، حتی می توان گفت در طی 3 اخیر یکبار دیگر هم این شاخص کانال خود را تغییر داده و وارد 40 شده و از زمانی که تورم نقطه ای خدمات در پاییز 99 عدد 40.2 را به ثبت رساند نه تنها از این رقم پایین تر نرفته بلکه به مرز 50 درصد نیز رسیده است.

همانگونه که در سطور بالاتر گفته شد با شروع تحریم ها روندی کاملا صعودی به طور کلی در چند سال اخیر متغیر های تورم زای اقتصاد ایران وارد کانال هایی بالاتر شده اند به عنوان مثال رشد سالانه نقدینگی از 30 درصد وارد رشد های سالانه بالغ بر 40 درصد شده است، این امر در مورد دیگر متغیر های پولی مانند پایه پولی و حجم پول نیز صدق می کند. همین امر باعث شده تا تورم نیز در سه سال گذشته اعدادی را تجربه کند که تا به حال در چند دهه گذشته تجربه نکرده بود. اما خطر ناک تر از تجربه تورم بالا تثبیت شدن در ارقام بالای تورمی است. چنانچه اقتصاد به بودن تورم در کانال های بالا خو کند و فعالیت های اقتصادی با توجه به شرایط انبساطی شکل بگیرد و در نتیجه ان یک خط کف تورمی شکل بگیرد، خروج از وضعیت تورمی بسیار سخت خواهد شد.

photo_2022-08-13_12-52-00