به گزارش اکو ایران، پایه پولی در دی ماه 1400 به 568 هزار میلیارد تومان رسیده و سرعت رشد ماهانه آن در مقایسه با ماه های قبل کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که رشد ده ماهه شاخص های کلان اقتصادی نشان از رشد بی سابقه در این متغیرها در دهه 90 داشته است.

رکوردزنی رشد 10 ماه پایه پولی در دهه 90

در دی ماه 1400 سطح پایه پولی درکشور در مقایسه با پایان سال 99 برابر با 23.8 درصد رشد پیدا کرد. این افزایش به لحاظ مقداری نیز در حدود 109 هزار میلیارد تومان محاسه می شود.

بررسی میزان درصدی رشد پایه پولی در هر ده ماه در سال های دهه 90 نشان می دهد این شدت از  رشد در ده سال گذشته بی سابقه بوده و در این مدت روندی صعودی پیدا کرده است.

به عبارت دیگر با وجود آن که رشد ماهانه در کشور مسیری نزولی داشته اما افزایش ده ماهه آن نشان از جهش بالای پایه پولی در سال 1400 دارد.

در ادامه بررسی این شاخص ها مشاهده می شود نقدینگی نیز رکوردی دیگر در این بازه زمانی داشته است.

نقدینگی

دومین رکورد رشد ده ماهه نقدینگی در دی 1400

مجموع پول و شبه پول در دی ماه طبق آمارهای بانک مرکزی برابر با 4 هزار و 501 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. رشد ماهانه دی ماه در این شاخص برابر با 1.8 درصد بوده اما رشد ده ماه آن حاکی از رکوردی دیگر در این بازه داشته است.

رشدی معادل با 29.7 درصد که در دهه 90 دومین رتبه است. رکورد نخست آن نیز مربوط به سال گذشته بوده که معادل با 30 درصد ثبت شده بود.

البته در خصوص این میزان افزایش در شاخص تورم ساز متغیر کلان اقتصادی بانک مرکزی بر این باور است 2.4 واحد درصد از رشد ده ماهه نقدینگی مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ها و بدهی های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ها و بدهی های بانک سپه (بواسطه ادغام بانکهای متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) است و به همین دلیل آثار پولی ندارد.

ازسویی در حالی که برخی باور دارند بالا رفتن نقدینگی در کشور به عملیات بانکی برمی گردد این رقم به گفته رئیس کل فعلی بانک مرکزی برابر با 1500 هزار میلیارد تومان بوده که تقریبا 33 درصد از کل نقدینگی در این ماه است.

بنابراین دلیل افزایش در نقدینگی در ماه های اخیر می تواند ریشه در سایر دلایل مانند عوامل مرتبط با فعالیت های دولت داشته باشد.

نقدینگی

رکورد زنی در ضریب فزاینده نقدینگی

متغیر مهم و اثر گذار دیگر در اقتصاد کلان ضریب فزاینده نقدینگی است. این شاخص از تقسیم پایه نقدینگی در هر مقطع به پایه پولی در همان مقطع حاصل می شود. شاخصی که به شکلی نمایان گر سرعت گردش پول در کشور است. در همین خصوص ضریب فزاینده دی ماه با توجه به داده های منتشر شده در دی ماه به 7.9 رسید.

مقایسه این رقم با ابتدای زمستان در هر سال از دهه 90 بالاترین میزان بوده که نشان می دهد سرعت تبدیل شدن پایه پولی به نقدینگی در دی ماه بالاترین سطح را در میان زمستان های دهه اخیر ربه ثبت رسانده است.

نقدینگی