به گزارش اکو ایران، تورم بهمن ماه در ایران معادل با 2.1 درصد ثبت شده و از ماه گذشته اندکی کمتر به ثبت رسیده است.

بررسی افزایش قیمت در دومین ماه زمستانی سال 1400 به تفکیک استان ها نشان می دهد بیشترین رشد ماهانه و نقطه ای در استان مازندران رقم خورده است.

رکوردزنی تورم مازندران در بهمن ماه 1400

طبق داده های مرکز آمار در ماه بهمن استان مازندران تورمی معادل با 4 درصد داشته و بیشترین رشد قیمت را در میان سایر استان های کشور به ثبت رسانده است. این در حالی است که تورم ماهانه کل کشور از سوی این مرکز معادل با 2.1 درصد اعلام شده بود. در ادامه استان های لرستان و قم نیز در این رده بندی رتبه های دوم و سوم را به ثبت رسانده اند.

در مقابل نیز استان بوشهر با تورمی معادل با 1 درصد کمترین تورم ماهانه را در مقایسه با سایراستان های کشور ثبت کرده و کمترین افزایش را در این ماه تجربه کرده است.

استان های کهگیلویه و بویر احمد و خراسان شمالی نیز استان های ما قبل بوشهر در این رده بندی بوده که به ترتیب 1.3 درصد و 1.2 درصد تورم ماهانه داشته اند.

درنهایت طبق داده های مرکز آمار، تورم ماهانه 15 استان کشور درمیانه زمستان بالاتر از متوسط کشوری و 16 استان نیز پایین تر از این سطح بوده است.

photo_2022-02-27_14-48-06

رکوردزنی تورم نقطه ای مازندران در بهمن

تورم نقطه ای به معنای رشد عمومی قیمت ها در مقایسه با موقعیت مشابه در سال گذشته در هر منطقه است. در همین رابطه تورم نقطه ای مازندران برابر با 42.4 درصد بوده که بیشترین مقدار را در مقایسه با سایر استان های کشور داشته است.

استان های کهگیلویه و بویر احمد و گیلان نیز رتبه های دوم و سوم را در این رده بندی داشته اند که به ترتیب برابر با 42.2 درصد و 38.4 درصد بوده اند.

در مقابل نیز استان سیستان و بلوچستان آخرین سطح تورم نقطه ای را در این مقطع داشته که معادل با 28.7 درصد ثبت شده است.

photo_2022-02-27_14-48-23

تورم بالای خوراکی ها در استان مازندران

به طور کلی در هر مقطع می توان تورم را به دو بخش خوراکی و غیرخوراکی دسته بندی کرد. در این مقایسه مشاهده می شود کدام بخش نقش تاثیر گذارتری را در هر شهر در افزایش قیمت ها داشته است.

در همین رابطه در ماه بهمن تورم ماهانه خوراکی ها در کشور برابر با 8.9 درصد در استان مازندران ثبت شده که بالاترین میزان را در میان استان های دیگر ثبت کرده است.

در همین رابطه بوشهر که کمترین تورم ماهانه را در کشور داشته است تورم خوراکی نیز در آن در کمینه استان های دیگر به ثبت رسیده است.

بررسی روند تورم خوراکی ها در این مقطع نشان می دهد هم خوانی جدی تری میان تورم ماهانه کل و تورم ماهانه خوراکی وجود داشته که می تواند بیانگر نقش مهم افزایش قیمت خوراکی ها در تورم کل میانه زمستان در استان های کشور بوده باشد.

رکوردهای تورم 12 ماهه در بهمن 1400

بررسی میانگین شاخص قیمت در دوازده ماه منتهی به بهمن 1400 در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان دهنده تورم 12 ماهه در کشور است.

این متغیر در کل کشور برابر با 41.4 درصد در بهمن ماه ثبت شده و بالاترین میزان را در این موعد استان کهگیلویه و بویر احمد در سطح 49.2 درصد داشته است.

کمترین سطح تورم 12 ماهه نیز در قم رقم خورده که برابر با 37.8 درصد به ثبت رسیده است.

photo_2022-02-27_14-48-26