به گزارش اکوایران، روند قیمت کالاهای خوراکی در بهمن ماه امسال نشان از تورم بالای این دسته از کالاها در کشور و سهم بالای رشد قیمت در کشور داشته است.

در همین رابطه در سال جدید قیمت برخی کالاهای خوراکی در کشور رکورد بالایی را در بهمن ماه امسال به ثبت رسانده که رشد قیمت نقطه ای و ماهانه آن ها در پنج سال گذشته بی سابقه بوده است.

رکوردزنی تورم ماهانه و نقطه ای سیب زمینی در دو سال گذشته

در میان 53 کالای مورد بررسی سیب زمینی بیشترین تورم ماهانه و نقطه ای را در این ماه داشته است. در همین رابطه تورم ماهانه این کالا در کشور برابر با 26 درصد و رشد نقطه ای قیمت در آن معادل با 150 درصد ثبت شده است.

بررسی تورم ماهانه قیمت در این کالا همچنین نشان می دهد این بیشترین تورم ماهانه این کالا در دو سال گذشته در قیمت این کالا بوده است. رشد 150 درصدی سالانه سیب زمینی نیز در بازه یک سال و نیمه منتهی به بهمن 1400 بی سابقه بوده که نشان از جهش قیمتی این کالا در هر دو بعد ماهانه و نقطه ای در این مقطع داشته است.

تورم

تورم ماهانه برنج در قله 5 ساله

در بررسی قیمت ماهانه سایر کالاها مشاهده می شود تورم ماهانه برنج درجه یک ایرانی در بهمن 1400 برابر با 18 درصد بوده که دومین رکورددار در این مقطع بوده است. از سویی مقایسه با ماه های قبل در پنج سال گذشته نیز نشان می دهد تورم بهمن ماه معادل با همین شاخص در اردیبهشت 1398 بوده که بیشترین رکورد ماهانه قیمت برنج از سال 1396 تا کنون بوده است.

از سوی دیگر مقایسه سالانه در این کالا نیز نشان می دهد تورم نقطه ای برنج برابر با 95.3 درصد بوده که در تاریخ چهار ساله ایران از سال 1397 تاکنون سابقه نداشته است.

به عبارت دیگر رفتار ماهانه و سالانه قیمت برنج نشان دهنده رشد بی سابقه قیمت دراین کالا در بهمن بوده است که به طور متوسط بنابر گزارش مرکز آمار در مناطق شهری ایران معادل با کیلویی 67 هزار و 300 تومان به ثبت رسیده است.

در کنار برنج ایرانی، برنج خارجی نیز روندی صعودی داشته و رشد ماهانه ای معادل با 5.8 درصد ثبت کرده که بالاترین تورم ماهانه این کالا در 15 ماه اخیر به حساب می آید. درنهایت قیمت برنج خارجی در بهمن امسال در نقاط شهری کشور به کیلویی 30 هزار تومان رسید.

از جمله دلایل افزایش قیمت در این کالا می تواند ممنوعیت واردات برنج خارجی، و افزایش نرخ ارز بوده باشد که موجب رشد قیمت برنج خارجی در کشور شده است. ازسوی دیگر این دلایل که موجب رشد قیمت برنج خارجی در ایران بوده موجب شده تا تورم ماهانه در برنج ایرانی نیز مسیری صعودی پیدا کند. 

در کنار این عوامل، خشکسالی و قحطی که منجر به کاهش کشت برنج شده و افزایش قیمت عوامل تولید در این کالا منجر به رکوردزنی تورم ماهانه در برنج ایرانی شده است. در نهایت این دلایل باعث شده تا قیمت برنج ایرانی قله های چهار ساله و پنج ساله را در تورم نقطه ای و ماهانه فتح کند.

تورم

رکوردزنی تورم ماهانه سه کالا در سال 1400

بررسی قیمت ها در سه کالای مهم خوراکی در کشور نشان می دهد شیرخشک، کشمش پلویی و سس گوجه فرنگی در ایران مسیری صعودی را در قیمت ها پشت سر گذاشته است. در همین رابطه بررسی قیمت ها در این کالاها نشان می دهد تورم ماهانه شیر خشک در بهمن امسال برابر با 32.6 درصد ثبت شده که بالاترین تورم ماهانه درسال جاری است.

تورم کشمش پلویی و سس گوجه فرنگی نیز در میانه زمستان به اوج خود در سال جاری رسیده که نشان از افزایش قیمت کالاهای مذکور داشته است.

دلیل افزایش قیمت ثبت شده در سس گوجه فرنگی مرتبط با رشد قیمت گوجه در سایر شکل ها بوده است. در همین رابطه تورم نقطه ای گوجه و رب گوجه فرنگی در این ماه به ترتیب برابر با 80 و97 درصد بوده که به تناسب قیمت سس گوجه فرنگی را نیز رشدی قابل توجه داده است.

تورم