به گزارش اکو ایران ، روند بسط پول در بازار باز در هفته های سال 1401 نزولی بوده و در هفت روز منتهی به 10 خرداد ماه به کمترین میزان خود در سال جاری رسیده است.

با این حال میزان تزریق پول در این بازار تغییرات چندانی را در مقایسه با هفته قبل نداشته و همچنان در کانال 70 همتی باقی مانده است. 

درهمین خصوص بررسی های بازار باز در این هفته نشان از دو اتفاق مهم داشته است.

بازار باز

سهم پذیرش اوارق عرضه شده توسط بانک ها در کف 6 ماهه

به طور کلی در بازار باز بانک ها اوراق خود را به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز با صلاحدید خود از این اوراق خریداری می کند.

روند خرید اوراق از بانک ها توسط بانک مرکزی به نوعی تزریق نقدینگی دراین بازار بوده و روند آن مسیر بسط پول در بازار باز است.

در همین رابطه آمارهای ثبت شده در بازار باز نشان می دهد 20 بانک در هفته اخیر 84 هزار و 260 میلیارد تومان اوراق به بانک مرکزی عرضه کرده اند که تقریبا 88.7 درصد آن از سوی بانک مرکزی خریداری شده است.

این رقم درحدود 74 هزار و 800 میلیارد تومان بوده که نسبت به هفته قبل تقریبا 0.27 درصد کاهش داشته است.

بررسی سهم پذیرش اوراق بانک مرکزی در این بازار نشان می دهد این کمترین میزان این شاخص از ابتدای آذر ماه تاکنون بوده است.

در ماه های قبل همواره سهم پذیرش اوراق از سوی این نهاد در بازار باز در کانال 90 درصد قرار داشته و 17 هفته متوالی نیز در مرز 100 درصد قرار داشت.

سهم پذیرش به نوعی میزان انطباق سیاست های بانک مرکزی بر نیاز بانک ها را نیز نشان می دهد که در هفته های اخیر در حال فاصله گرفتن از یکدیگر بوده است. به عبارت دیگر در هفته های اخیر بانک مرکزی احتمالا معتقد بوده بانک ها باید نقدینگی خود را از محل دیگری تامین کند.

در کنار کاهش سهم پذیرش اوراق در بازار باز، نرخ سود اوراق نیز از سوی بانک مرکزی افزایش پیدا کرد. این اتفاق به نوعی هزینه استقراض بانک ها از بانک مرکزی در این بازار را افزایش می دهد.

بازار باز

رکوردزنی نرخ سود در بازار باز هفته دوم خرداد 1401

اوراقی که بانک مرکزی از بانک ها می خرد دو شاخصه مهم دارد. تاریخ سررسید و نرخ سود. 

نرخ سود اوراق به بیان دیگر هزینه استقراض بانک ها در بازار باز بوده که در 14 هفته متوالی در حدود 19 درصد قرار داشت. در هفته اخیر اما این متغیر صعودی شده و به 19.10 درصد رسید. بررسی ها نشان می دهد این بیشترین میزان نرخ سود اوراق در بازار در 15 هفته گذشته بوده است.

برخی از کارشناسان معتقدند افزایش نرخ سود اوراق در کنار سهم پایین پذیرش اوراق می تواند علامتی از عدم تمایل بانک مرکزی به بسط نقدینگی در این بازار باشد اما هنوز رقم تزریق پول درکانال 70 همتی قرار دارد که سطح بالایی به شمار می آید.

بازار باز