به گزارش اکوایران، روند بسط پول در بازار باز مسیری نزولی را در هفته های اخیر به ثبت رسانده است. بررسی ها از میزان تزریق نقدینگی در بازار باز نشان می دهد بانک مرکزی در بازار باز و بازار بین بانکی در پایان اردیبهشت ماه ضمن تطابق سیاست های خود با نیاز بانک ها از بسط پول در این بازار ها کاسته است.

به طور کلی بانک مرکزی در بازار باز و بازار بین بانکی هم زمان به تزریق پول و مدیریت وضعیت نقدینگی بانک ها می پردازد. هدف دیگر این نهاد از فعالیت در بازار بین بانکی کنترل نرخ سود بین بانکی در سقف 20 درصد به دستور دولت بوده است.

عملیات بانک مرکزی در بازار باز در این هفته نشان از کاهش بسط نقدینگی داشته و از ابتدای سال تا کنون روند نزولی را به ثبت رسانده است.

بازار باز

روند کاهشی تزریق نقدینگی در بازار باز

در بازار باز 20 بانک اقدام به فروش اوراق به بانک مرکزی کرده که ارزشی معادل با 83 هزار و 850 میلیارد تومان بوده است. بانک مرکزی نیز صد درصد اوراق را خریداری کرده و معادل با همین رقم در بازار باز بسط پول انجام داده است. 

بررسی روند نرخ پذیرش اوراق از سوی بانک مرکزی در هفته های اخیر در سال 1401 نشان می دهد از ابتدای امسال این نرخ غالبا کمتر از 100 درصد به ثبت رسیده بود.

اکنون دو هفته است که میزان پذیرش اوراق در سطح 100 درصد رقم خورده و بالاترین سطح را داشته است.

روند کاهشی میزان بسط همراه با پذیرش تمام اوراق از سوی بانک مرکزی نشان دهنده آن است که مسیر نیاز نهادهای مالی در این بازار روندی نزولی گرفته و بانک مرکزی نیز بر این سیاست بسط خود در بازار باز را تنظیم کرده است.

نرخ سود بازار باز در این معاملات معادل با 19 درصد به ثبت رسیده که در ماه های پایانی 1400 و ماه های ابتدایی 1401 در کمترین سطح این نرخ در ماه های اخیر بوده است. تاریخ سررسید اوراق در بازار باز نیز معادل با هفت روز بوده که کمترین میزان این شاخص در برگزاری بازار باز بوده است.

در کنار این معاملات روند بسط و جذب پول در بازار بین بانکی نیز به طور کلی در سطح پایینی بوده است.

بازار باز

سطح بالای معاملات در بازار بین بانکی

در بازار شبانه یا بازار بین بانکی بانک های دارای کسری اقدام به قرض پول از بانک های دارای مازاد می کنند. در این رابطه عملیات بانک مرکزی در هفته اخیر روندی نزولی داشته و در دو هفته اخیر در پایین تر از مرز 1 هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

طبق آمار بانک مرکزی در هفته پایانی اردیبهشت ماه 1401 اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در بازار بین بانکی برابر با 930 میلیارد تومان بوده که نسبت به سطح بالای خود در نیمه اردیبهشت ماه 85 درصد کمتر بوده است.

باتوجه به پذیرش صد در صدی اوراق توسط بانک مرکزی در بازار باز، می توان گفت وضعیت بحرانی نقدینگی در بانک ها در مسیر نزولی قرار گرفته و احتمال بهبود در شرایط مالی این نهاد ها به چشم می خورد.

بازار باز