به گزارش اکوایران، نرخ سود بین بانکی مسیر نوسانی خود را ادامه داده و در هفته سوم بهار 1401 به 20.3 درصد رسید. کاهش 0.06 واحد درصدی نرخ سود بین بانکی در کشور در حالی رخ داده که بانک مرکزی با هتریک بسط بیش از 90 هزار میلیاردی در بازار باز سعی در کاهش این شاخص دارد.

کاهش متغیر نرخ بهره بین بانکی از زمانی آغاز  شد که دولت در ده فرمان خود در راستای نجات بورس از بانک مرکزی خواسته بود تا نرخ سود در سقف 20 درصد ثابت قرار بگیرد. اما از آن زمان تاکنون هنوز نرخ سود از مرز 20 درصدپایین تر نیامده است.

 کاهش نرخ سود بین بانکی در هفته سوم 1401

نرخ سود بین بانکی در هفته سوم بهار 1401 با 0.06 واحد درصد کاهش در مقایسه با هفته گذشته به 20.3 درصد رسید. در حالی که در هفته پیش این شاخص روندی صعودی را پیموده بود دوباره این مسیر نزولی شد.

به بیان دیگر رفتار نرخ سود دراین هفته ها نوسانی بوده و هنوز سیر افزایشی یا کاهشی مشخصی را به خود نگرفته است. روندی که می تواند نشان دهنده فعالیت های بانک مرکزی در بازار باز باشد. 

از سوی دیگر یکی از مهم ترین دلایل در کاهش نرخ سود بین بانکی در این هفته عدم ثبت اعتبارات قاعده مند در اولین برگزاری بازار بین بانکی در هفته سوم فروردین ماه بوده است.

این که هیچ بانکی از بانک مرکزی اقدام به اخذ وام نکرده است علامتی از کاهش معاملات در این بازار بوده که می تواند در نتیجه رشد معاملات در بازار باز بوده باشد.

نرخ سود

سه هفته بالاتر از 90 همت بدون کاهش نرخ سود

بانک مرکزی در بازار باز با بسط پول می خواهد تا به نوعی موجب کاهش معاملات در بازار بین بانکی شده و از این طریق نرخ بهره را کاهش دهد.

به همین دلیل در هفته های پایانی 1400 و ابتدایی 1401 شاهد رکوردهای بی سابقه این نهاد در تاریخ برگزاری این بازار بوده ایم. در همین رابطه از میانه اسفند 1400 تاکنون در هر بازاری بانک مرکزی بیش از 90 هزار میلیارد تومان پول در بازار باز بسط داده است که رکوردهای بی سابقه در این بازار بوده اند.

این در حالی است که نرخ بهره در این بازار در ابتدا 20.3 درصد بوده و پس از بسط دوباره و روند نوسانی نرخ بهره باز هم در همان سطح 20.3 درصد قرار گرفته است. این که پس از این ریخت و پاش پول نرخ بهره در همان سطح اولیه در نیمه اسفند 1400 قرار گرفته به باور برخی تحلیلگران اقدامی مضر در راستای صعود تورم می دانند.

این عده معتقدند که کاهش دستوری نرخ بهره در بازار می تواند منجر به رشد نقدینگی و در ادامه افزایش تورم در کشور شده و در نهایت طبعات کاهش قدرت خرید را برای مردم در پی داشته باشد.

نرخ سود