به گزارش اکو ایران، روند بسط نقدینگی در بازار باز در هفته دوم فروردین ماه ادامه داشته و رکورد بالایی را در مقایسه با هفته های قبل به ثبت رسانید.

بررسی اتفاقات رخ داده شده در این هفته نشان از چهار رویداد مهم داشته است.

نخست: تداوم بسط بی شمار پول در بازار باز

در هفته دوم بهار 1401 در حدود 93 هزار و 430 میلیارد تومان پول در بازار باز بسط داده شده که در مقایسه هفتگی این بازار سطح بالایی به شمار می آید.

بررسی رفتار بانک مرکزی در بازار باز نشان می دهد این چهارمین هفته متوالی است که در بازار باز بسط پول از سوی بانک مرکزی فراتر از 90 هزار میلیارد تومان ثبت می شود.

بازار باز

دوم: کاهش پذیرش صد درصدی اوراق

به طور کلی سازو کار بسط پول از طریق داد و ستد اوراق شکل می گیرد. در همین رابطه بانکها به بانک مرکزی اوراقی را پیشنهاد داده و این نهاد با صلاحدید خود این اوراق را خریداری می کند. در هفته دوم بهار 1401 بانک مرکزی با 96 درصد اوراق عرضه شده از سوی بانک ها موافقت کرد.

در هفته نخست امسال نیز نسبت پذیرش در سطح 98.4 درصد قرار داشت. بررسی ها نشان می دهد درصد پذیرش اوراق در سال جاری در قیاس با سال قبل کمتر شده است. 

این نسبت در 17 هفته پایانی سال گذشته برابر با 100 درصد ثبت شده بود.

بازار باز

سوم:نرخ سود در کف بازار باز

در کنار بسط پول در بازار باز تاریخ سررسید و نرخ سود خرید اوراق بدهی دولتی نیز از اهمیت بالایی برخورداراست. به بیان دیگر هر دسته اوراق که از سوی بانک مرکزی خریداری می شود. بانکها متعهد می شوند که در تاریخ سررسید معلوم ( هفت روزه در این موعد) و نرخ سود مشخص آن را دوباره از بانک مرکزی خریداری کنند. این اقدام همان عملیات ریپو است.

طبق آمارها نرخ سود اوراق در 8 هفته گذشته برابر با 19 درصد بوده که کمترین میزان این نرخ در تاریخ برگزاری بازار باز بوده است.

چهارم: دومین هفته انقباضی در خالص عملکرد بازار باز 

در هفته منتهی به 22 فروردین ماه در کنار بسط پول بانک مرکزی 94 هزار و 370 میلیارد تومان را نیز از بانک ها جمع آوری کرده که در قالب عملیات ریپوی معکوس بوده است.

در همین رابطه خالص عملکرد بازار باز در این مقطع برابر با منفی 940 میلیارد تومان بوده که نشان از انقباضی بودن این شاخص در هفته دوم بهار 1401 داشته است.

به طور کلی در دومرحله سپری شده از بازار باز در سال جاری عملکرد بانک مرکزی در بازار باز انقباضی بوده که در چهار ماه اخیر کم سابقه بوده است.

بازار باز