به گزارش اکوایران، روند بسط پول در بازار باز در اولین هفته اردیبهشت ماه مسیری نزولی داشته و از سطح 90 همت پایین تر آمد.

بررسی آمارهای به ثبت رسیده از این معاملات در بازار باز نشان می دهد از نیمه اسفند سال گذشته تا کنون همواره تزریق پول فراتر از مرز 90 هزار میلیارد تومان ثبت شده بود.  در هفته اول اردیبهشت اما این میزان در کانال 80 همت قرار گرفت.

 افت بسط پول در بازار باز هفته اول اردیبهشت

بانک ها برای آن که بخواهند وضعیت نقدینگی خود را سرو سامان دهند می تواند از طریق دو بازار اقدام به تامین مالی کنند. بازار باز و بازار بین بانکی.

در بازار باز بانک ها به بانک مرکزی اوراق عرضه کرده و این نهاد با توجه به صلاحدید خود و سیاست جاری در هر مقطع اقدام به جذب یا بسط پول می کند.

در هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری 22 بانک در حدود 98 هزار و  560 میلیارد تومان اوراق برای فروش به بانک مرکزی پیشنهاد دادند.

بررسی روند مبلغ عرضه بانک ها در این بازار  نشان دهنده وضعیت بد نقدینگی بانک ها بوده که در این هفته این میزان به بالاترین سطح خود در تمام هفته های برگزاری بازار باز رسیده است.

از سوی دیگر بانک مرکزی که در 17 هفته منتهی به پایان سال گذشته هر مرحله با 100 درصد اوراق موافقت می کرد با شروع سال جدید سطح موافقت کمتری داشته و در این هفته با ادامه روند کاهشی پذیرش اوراق از سطح 100 درصد فاصله بیشتری گرفته است. طبق آمارها در این مقطع نرخ پذیرش اوراق از سوی بانک مرکزی به 91.3 درصد رسیده است.

بنابراین میزان بسط پول در بازار باز در این هفته برابر با 89 هزار و 930 میلیارد تومان شده و پس از 5 هفته به کمتر از مرز 90 همت رسیده است.

مهمترین تحلیل کاهش این شاخص آن است که احتمالا سیاست بانک مرکزی در خصوص بسط پول در این بازار به سمت انقباضی تر شدن بوده در حالی که نیاز بانکها به نقدینگی همچنان صعودی است.

بازار باز

افت قابل ملاحظه خالص عملکرد بانک مرکزی در بازار باز

هر هفته که بانک مرکزی در بازار باز اقدام به بسط پول می کند در اثر تزریق هفته قبل نیز باید پولی را جمع آوری کند. زیرا اوراق معامله شده در این دادوستد تاریخ سررسید معلوم و نرخ سود مشخصی دارند.

درحالی این تاریخ سررسید در هفته اخیر 6 روز بوده که در هفته های قبلی برابر با 7 روزبه ثبت رسیده بود. نرخ سود اوراق نیز برابر با 19 درصد ثبت شد.

در همین رابطه در معاملات ثبت شده در این هفته میزان جذب پول ناشی از تزریق نقدینگی هفته قبل برابر با 94 هزار و 80 میلیارد تومان بوده است. 

یکی دیگر از متغیرهای نشان دهنده میزان انبساطی یا انقباضی بودن عملکرد بانک مرکزی در بازار باز در هر مقطع  خالص عملکرد این نهاد در این معاملات بوده که حاصل از کسر میزان جذب از تزریق صورت گرفته در هر هفته است.

این رقم در هفته اول اردیبهشت ماه برابر با منفی  4 هزار و 150 میلیارد تومان ثبت شده که بیشترین میزان جذب پول از نیمه بهمن ماه سال گذشته تاکنون بوده است.

با توجه به عملیات صفر بانک مرکزی در بازار کناری یعنی بازار بین بانکی در این هفته و این رکوردزنی در میزان جذب پول در این بازار می توان گفت احتمالا در هفته های پیش رو نرخ سود بین بانکی روندی نزولی را داشته باشد.

بازار باز