به گزارش اکو ایران، روند معاملات در بازار باز در سیری کاهشی قرار گرفته و از کانا 94 همت در پایان سال گدشته اکنون به 75 هزار میلیارد تومان رسیده است. در بازار شبانه نیز این معاملات همچنان در سطح پایینی قرار داشته است.

به طور کلی بانک مرکزی برای مدیریت وضعیت نقدینگی و در راستای اهداف پولی خود هر هفته به انجام معاملات در دو بازار می پردازد. 

در بازار باز با خرید اوراق ازبانک ها با نرخ سود و تاریخ سررسید مشخص اقدام به تزریق نقدینگی کرده و در کنار آن در بازار شبانه پاسخگوی نیاز بانک های مقروض است. نرخ سود در بازار شبانه از اهمیت بالایی در اقتصاد برخوردار بوده که بانک مرکزی به منظور کنترل آن در نیمه دوم سال گذشته بسط های بالایی را رقم زد.

اکنون اما آمارها نشان از روند انقباضی بانک مرکزی به صورت هفتگی در بازارهای بین بانکی داشته است.

کاهش معاملات اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی

در بازار شبانه یا بازار بین بانکی، بانک های دارای مازاد می توانند با تاریخ سررسید کوتاه مدت و با نرخ سود معلوم به بانک های دارای کسری وام قرض دهند.

بانک مرکزی نیز با اعتبارات قاعده مند که سودی 22 درصدی دارد در این بازار اقدام به تزریق پول می کند. در همین راستا طبق آمارهای ثبت شده در این بازار، سطح بسط اعتبارات قاعده مند از نیمه اردیبهشت ماه تاکنون در کمتر از هزار میلیارد تومان قرار داشته است.

در همین راستا، سطح معاملات در هفته گذشته برابر با 950 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

این رویداد در حالی ثبت شده که بانک مرکزی در بازار باز نیز تزریق پول را کاهش داده است. تعمیم بررسی ها حاکی از آن است که بانک مرکزی سیاستی انقباضی را در پیش گرفته است. یک متغیر مهم که این موضوع را بهتر نشان می دهد خالص عملکرد این نهاد در دو بازار بین بانکی است.

بازار باز

کاهش خالس عملکرد بانک مرکزی در  بازار بین بانکی

از آن جا که بده بستان بانک مرکزی با بانک ها همراه با خرید اوراق و فروش دوباره آن ها به بانک هاست بنابراین در هر مرحله که پولی بسط داده می شود اوراقی از نهادهای مالی خریداری شده و همزمان باآن، اوراق خریداری شده در هفته قبل دوباره به بانک ها فروخته می شود که معنای جذب پول دارد. 

برخی متغیر مهم در بازارهای بانکی را خالص عملکرد بانک مرکزی در این بازارها می دانند که حاصل تفریق میزان جذب از کل تزریق انجام شده در هر هفته است.

در همین رابطه عملیات بازار باز و بازار شبانه در این هفته نشان می دهد در هفته های سپری شده از سال جاری در تمامی مراحل خالص بسط پول در بانک ها منفی بوده که به معنای جذب نقدینگی در این بازار هاست.

طبق بررسی های آماری بیشترین میزان جذب در ابتدای اردیبهشت امسال رخ داده که برابر با 4 هزار و 150 میلیارد تومان بوده و اکنون در هفته دوم خرداد ماه این شاخص معادل با 800 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

بنابراین منفی بودن شاخص عاملی است که برخی تحلیلگران را متقاعد می کند که بانک مرکزی روندی انقباضی را در بازارهای بین بانکی در پیش گرفته است.

بازار باز