به گزارش اکو ایران،  خرید و فروش اوراق بدهی دولتی دربازار اولیه دوباره صعودی شده و در این هفته به بالاترین سطح خود در سه هفته اخیر رسید.

در این بازار، اوراق بدهی دولتی به مشتریان فروخته شده و از این جهت سهمی از کسری بودجه دولت تامین می شود اما بدون ثبت رشد در پایه پولی. از آنجا که برای این هدف پولی به چاپ نمی رسد برخی تحلیلگران این بازار را از اهمیت بسزایی برخوردار دانسته و با جلوگیری از رشد تورم ، رونق این بازار را برای بهبود اوضاع  اقتصادی جامعه مثمر ثمر می دانند.

اوراق بدهی دولتی

رکوردزنی در بازار اولیه حراج اوراق بدهی دولتی

در هفته اول تیر ماه مرحله ششم حراج اوراق بدهی دولتی برگزار شده و طی آن در حدود 2 هزار و 870 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شد. بررسی روند معاملات نشان می دهد در هفته های سال جاری مسیر خرید و فروش در این بازار نزولی بود. این در حالی است که در مرحله ششم این بازار رشدی 46.4 درصدی به ثبت رسیده و دوباره سیری صعودی پیدا کرد.

بطور کلی اوراق عرضه شده در این بازار دو دسته اراد 106 و اراد 107 هستند. تاریخ سررسید در اراد 106 پایین تر بوده اما نرخ سود اراد 107 درسطح بالاتری قرار دارد. طبق آمارهای بانک مرکزی نرخ سود اراد 106 برابر با 21.51 درصد و نرخ سود اراد 107 معادل با 22 درصد است.

محاسبه نرخ سود موزون در این بازار نشان می دهد این متغیر در هفته اول تیر ماه معادل با 21.76 درصد بوده که بالاترین سطح را در سه هفته گذشته داشته است. به عبارت دیگر رشد جزئی نرخ سود در این بازار، موجب شده تا حجم معاملات در بازار اولیه به سطح بالایی برسد.

در ادامه تفکیک خریداران در بازار اولیه نشان از رشد بیشتر مشارکت بورسی ها در این بازار داشته است.

رشد سهم بورسی ها در بازار اولیه هفته اول تیر

به طور کلی در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی دو دسته خریدار وجود دارد. بانک ها و بورسی ها. در هفته اول تیر ماه حدودا هزار و 270 میلیارد تومان را نهادهای مالی خریداری کرده و مابقی را بورسی ها.

به عبارت دیگر سهم بانک ها از بازار برابر با 44.2 درصد و میزان مشارکت بورسی ها معادل با 55.8 درصد بوده است.

مقایسه معاملات اوراق با هفته قبل نشان می دهد حجم اوراق خریداری شده در بورس رشدی 63 درصدی داشته و در بانک ها افزایش 30 درصدی. بنابراین مشاهده می شود جهش نرخ سود در این بازار برای بورسی ها متقاعدکننده تر بوده و این دسته از مشتریان حضور فعال تری را در مرحله ششم حراج داشته اند.

درنهایت مجموع معاملات در بازار اولیه نشان می دهد در سال جاری مجموعا 16 هزار و 290 میلیارد تومان از کسری بودجه دولت در این بازار تامین شده که مهم ترین دلیل و نیروی پیشران آن را می توان در رشد نرخ سود جستجو کرد.

اوراق بدهی دولتی