به گزارش اکو ایران، روند پایه پولی در فروردین ماه امسال صعودی بوده و 1.3 درصد رشد داشته است. 

برخی اقتصاددانان این شاخص را به نوعی متغیر تورم ساز در کشور می دانند که رشد آن را از موضوعات خطرناک برای اقتصاد ایران میدانند. بررسی های بانک مرکزی نشان می دهد پایه پولی ایران به مرز 611 هزار میلیارد تومان رسیده است.

اما کدام عامل در رشد پایه پولی اهمیت بیشتری داشته است.

رشد 31.5 درصدی در فروردین 1401

گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در بخش پولی و بانکی نشان می دهد رشد پایه پولی در بعد سالانه برابر با 31.5 درصد بوده که البته با این رشددر اسفند ماه تفاوت چندانی نداشته است.

در بخش منابع پایه پولی به طورکلی چهار بخش قرار دارد. خالص مطالبات بانک مرکزی از بانک ها و بخش دولتی ، خالص دارایی خارجی بانک مرکزی و خالص سایر اقلام.

بررسی ها نشان میدهد دراین مدت سهم بدهی دولت به بانک مرکزی 13.5 درصد افت داشته و کاهش پیدا کرده است. این رقم در ابتدای امسال برابر با 675 هزار میلیارد تومان بوده است.

در ادامه خالص مطالبات بانک مرکزی از بانک ها برابر با 143 هزار میلیارد تومان بوده و از سال قبل خود 24.4 درصد بیشتر شده است.

سهم این شاخص در رشد پایه پولی برابر با 6 درصد بوده که در مقایسه با دو بخش دیگر سهم کمتری بوده است. 

پایه پولی

رکورد دار های سهم رشد سالانه پایه پولی

خالص دارایی های خارجی در پایه پولی ابتدای امسال، سهمی 20.1 درصدی داشته است. این رقم در فروردین ماه امسال برابر با 559 هزار و 350 میلیارد تومان رسیده است.

این رشد را برخی از تحلیلگران به رشد درامدهای نفتی نسبت می دهند که احتمالا موجب رشد پایه پولی شده است.

دومین رکورد را در رشد سهم پایه پولی در این بازار سایر اقلام داشته است. این بخش در پایه پولی سهمی 19 درصدی داشته است . برخی از تحلیلگران علت رشد این بخش را به دو مورد نسبت می دهند تسعیر نرخ ارز و رشد معاملات در بازار باز.

معاملات بازار باز در این مدت رشدی هزار و 600 درصدی داشته و از 5 هزار و 250 میلیارد تومان به 93 هزار و 786 میلیارد تومان به صورت میانگین رسیده است. بنابراین هر دومورد توامان می تواند از ناحیه سایر اقلام موجب شده باشد تا رشد نقطه ای پایه پولی برابر با 31.5 درصد به ثبت برسد.